TIP MASAK IKAN BAKAR SEDAP SEPERTI RESTORAN IKAN BAKAR…

Kongsikan...
Ikan Siakap Bakar

Ikan bakar sedap! Sanggup memandu lebih 100 kilometer semata-mata untuk menikmatinya. Satu kegilaan, sebut sahaja di mana ada medan ikan bakar sedap, mereka akan pergi.

“Alahhh bukannya jauh sangat. 40 minit dah boleh sampai. Sekarang semua jalan highway”, katanya seorang netizen yang juga peminat ikan bakar.

Antara lokasi-lokasi menarik menyediakan ikan bakar sebagai menu utama ialah di Tanjung Lumpur, Kuantan, Umbai, Melaka, Bukit Malut, Langkawi, Seribong, Johor, Tawang, Kelantan, Pelabuhan Klang, Selangor, Bangi, Selangor, Jeram, Selangor dan lain-lain lagi.

Kenapa masyarakat kita gemarkan ikan bakar? Adakah rasanya? Sambalnya? Ikannya? Jawapannya adalah subjektif dan terpulang kepada setiap individu untuk menjawabnya.

Kajian menunjukkan ramai lelaki berumur 20 hingga 65 tahun mengalami masalah kolestrol tinggi yang merupakan punca utama kepada masalah sakit jantung.

Ikan Dibelah Dua

Gaya pemakanan yang tidak betul adalah penyumbang utama kepada masalah ini. Sekiranya kolestrol dalam badan sebanyak 240mg/dl, anda memang berisiko tinggi.

Oleh itu ikan merupakan makanan pilihan kerana ianya kaya dengan protein, omega-3, asam lemak, vitamin (B2 dan D), fosfos, kalsium, mineral dan simpanan minyak ikan yang amat tinggi bagi mengekalkan tubuh yang sihat.

Antara masakan yang senang, mudah dan sedap ialah ikan bakar. Masak ikan bakar ini ada pelbagai cara, antaranya ikan bakar biasa, ikan bakar berempah atau bersambal, ikan bakar kunyit dan lain-lain lagi.

Ikan bakar adalah satu menu yang paling popular di kalangan masyarakat Malaysia sejak zaman berzaman lagi. Ia sesuai dimakan bersama nasi atau diratah begitu sahaja. 

Justeru itu, restoran atau gerai menjual ikan bakar tumbuh bagai cendawan di seluruh negara. Malah ianya mendapat sambutan semua lapisan masyarakat termasuk pelancong-pelancong asing.

Ikan Dilumur Ibu Sambal

Menariknya kesemua restoran-restoran ikan bakar tersebut pasti meyediakan satu menu ikan bakar istimewa iaitu ikan bakar masak sambal.

Ikan bakar sambal ini boleh dimasak menggunakan pelbagai jenis ikan, antara ikan yang biasa diguna ialah ikan siakap, pari, jenahak, kembong, sebelah, merah, patin dan tilapia.

Kami ingin berkongsi dengan anda cara masak ikan bakar sambal paling sedap, paling murah dan paling ringkas.

Menariknya kos untuk membuat ikan bakar ini cuma hanya Rm15 sahaja. Kami menggunakan ikan siakap seberat 1 kg berharga Rm13.

Rasanya tidak perlulah kami beritahu berapa harga ikan siakap bakar seberat ini kalau berkunjung ke restoran-restoran ikan bakar. Bagi anda yang selalu berkunjung sudah pasti tahu harganya.

Ikan Siakap Siap Dilumur Ibu Sambal

Ikan siakap yang telah dibelah dua seperti bentuk rama-rama diletakkan di atas daun pisang. Kemudian kami lumurkan 2 sudu ibu sambal sehingga rata pada semua bahagian.

Selepas itu kami tabur hirisan halia dan 2 batang serai yang telah diketuk dan tutup bahagian atas sekali lagi dengan daun pisang.

Sekarang ikan bakar bersambal atau ikan bakar berempah telah sedia untuk dipanggang di atas kuali selama kira-kira 15 minit.

Bagi memastikan ikan bakar tersebut masak serata kami tutup kuali tersebut dengan penutup agar haba panas terperangkap di dalamnya.

Apabila penutup dibuka selepas 15 minit, bau sambal yang harum semerbak menusuk ke dalam hidung.

Ikan Siakap Sedia Untuk Dibakar

Kombinasi sambal dan aroma daun pisang yang wangi menyebabkan tiba-tiba perut terasa lapar apabila melihat warna ikan bakar yang begitu mengiurkan.

Selamat mencuba resipi ikan bakar ringkas dan mudah, pastinya anda seisi keluarga tidak akan berkunjung ke mana-mana restoran ikan bakar lagi selepas ini. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

DALCA DAGING DAN CARA PALING MUDAH MASAK DALCA…

Kongsikan...
Dalca Daging

Sebut saja dalca daging pasti terbayang ayam masak merah, daging kurma besar seketul dan acar timun.

Hidangan dalca daging ini memang tidak sah tanpa hidangan lain seperti di atas. Kebiasaannya ia dihidangkan pada majlis kenduri di kampung-kampung dengan kapasiti untuk enam orang semeja.

Menariknya gulai dalca daging akan sentiasa dibimbit dalam baldi plastik kecil oleh ‘jong kako’ atau pelayan yang sentiasa mundar-mandir dari meja ke meja untuk menambah dalca tersebut apabila melihat dalca dalam pinggang mula berkurangan.

Senario begini sudah kurang kelihatan kerana ‘trend’ masa kini yang lebih mengutamakan hidangan ala buffet. Kalau masih kelihatan pun, mungkin di kampung-kampung yang masih mengamalkan konsep gotong-royong dalam menyediakan makanan untuk majlis-majlis kenduri.

Dalca adalah sejenis gulai yang berwarna keemasan dan kemerahan hasil daripada pelbagai rempah-ratus yang dimasukkan ke dalamnya ketika memasak.

Dalca Daging

Lebih 70 peratus gulai dalca ini menggunakan pelbagai jenis sayur-sayuran seperti terung, kacang panjang dan sayur jagung. Ada juga di sesetengah tempat menggunakan umbuk kelapa dan buah ara sebagai sayurnya.

Manakala kandungan daging pula hanya lebih kurang 30 peratus sahaja. Kebiasaannya daging yang digunakan ialah daging cincang iaitu lebihan daripada daging elok yang digunakan untuk masakan lain.

Sebab itulah, pelayan akan sentiasa membawanya dalam baldi plastik kecil sebagai hidangan tambahan.

Walaupun dalca ini menggunakan lebihan daging elok, namun rasanya memang sedap. Tengok warnanya pun sudah mengiur dan menyelerakan.

Malah ada sesetengah tetamu yang hadir memintanya diisi dalam plastik untuk dibawa pulang sebagai buah tangan. Itulah kelebihan gulai dalca daging kampung.

Dalca Daging

Bahan asas untuk membuat dalca ini sebenarnya ialah ibu sambal, tanpanya warna agak pudar dan kurang kemerahannya.

Tambah pula bila menggunakan ibu sambal dalca daging ini akan bertambah enak dan sebati bersama rasa rempah-ratus yang lain.

Kebanyakan masyarakat hari ini beranggapan dalca ini sukar untuk dimasak kerana bahan-bahannya yang remeh.

Sudah sinonim di fikiran masing-masing hanya generasi lama saja yang tahu memasak dalca ini

Sebenarnya masak dalca daging ini cukup mudah dan senang, tidak seperti apa yang digambarkan. Mari tengok cara penyediaannya:

Dalca Daging

Bahan-bahanya;
Sedikit bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga hindi, hirisan halia, 3 biji terung, kacang panjang, sayur jagung, 1 biji tomato, 2 cili hijau, 500 gm daging lembu cincang, 1 paket rempah dalca, santan dan 3 sudu ibu sambal.

Cara membuatnya;
Tumis bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga hindi. Kemudian masukkan daging dan ibu sambal, kemudian kacau hingga sebati.

Masukkan rempah dalca, kemudian kacau dan tambah sedikit air. Masukkan halia, santan dan kacau sehingga mendidih.

Kemudian masukkan sayur (terung, sayur jagung, kacang panjang, tomato dan cili hijau). Garam dan gula secukup rasa.

Dalca Daging

Sungguh mudah, rujuk video untuk melihat cara dalca daging ringkas dimasak. Selamat mencuba menu masakan tradisional Melayu yang sedap dan lazat – D’APBROZE


Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

AYAM KOREA… RASAI KESEDAPANNYA TANPA PERGI KE KOREA…

Kongsikan...
Ayam Goreng Korea

Ayam goreng Korea adalah satu menu yang popular di kalangan masyarakat Malaysia hari ini. Rasanya yang masam, manis, ranggup dan pedas sememangnya sesuai dengan cita rasa orang kita.

Sebenarnya gelombang Korea Selatan ini mula meresap di jiwa orang-orang kita pada 2002 apabila stesen televisyen tempatan menyiarkan drama bersiri Winter Sonata.

Tidak cukup dengan itu budaya musik pop Korea iaitu K-Pop pula dibawa masuk, menjadi ikutan anak-anak muda kita pada hari ini.

Malah ramai antara kita beranggapan apa jua yang datang daripada Korea Selatan itu selari dengan peredaran zaman.

Justeru itu perkataan Korea meniti di bibir masyarakat kita. Satu kegilaan!!! Bila tanya makan mana? Menu apa? Melancong ke mana? Fesyen? Semuanya sebut Korea.

Ayam Goreng Korea

Nak masak apa? Jawapannya juga Ayam Korea. Tak apa laaaa. Mari kita tengok kelebihan Ayam Goreng Korea yang pastinya pedas berapi.

Ianya sesuai dimakan bersama nasi ataupun dimakan begitu saja. Saiznya yang kecil, ranggup bersalut tepung dan bersos menjadikan Ayam Korea ini sesuai dimakan sambil menonton televisyen bersama keluarga terutama pada hujung minggu.

Ayam goreng Korea ini disebut ‘Dak Ganjeong’ dalam Bahasa Korea Selatan, ayam yang dipotong halus digoreng dengan tepung dan disaluti dengan sos pedas dan manis.

‘Dak’ bermaksud ayam manakala ‘Gangjeong’ adalah sos pedas manis yang melekat pada ayam,

Campuran madu lebah yang merupakan salah satu bahan untuk membuat sos tersebut menyebabkan warnanya berkilat dan mengiurkan mata memandang.

Itulah kelebihan ayam goreng Korea sehingga restoran-restoran yang menyajikan masakan Korea tumbuh bagai cendawan di Malaysia.

Ayam Korea

Sampai ada yang berkata, “lidah ni sekarang selalu rasa nak jamah makanan Korea je. Memang suka sangat tengok masakan Korea sampai rasa nak cuba semua”.

Begitulah gelagak orang kita apabila pengaruh Korea mula sebati dan konon-kononnya ikut ‘trend’ masa kini serta peka dengan perubahan.

Tahu tak anda, bahan asas masak Ayam Goreng Korea ini juga daripada ‘Ibu Sambal D’Apbroze’ bagi menggantikan sos pedas Korea Ghocujang.

Siapa sangka yaaaa, ibu sambal ni boleh masak pelbagai masakan. Dari pelbagai menu masakan Melayu sehinggalah menu daripada luar negara. Kami juga memasukkan sedikit daun kari bagi menambah keharuman baunya.

Mari tengok cara buatnya; tumis bawang putih dan cili api, kemudian masukan 1 sudu besar ibu sambal, cili sos, madu, daun kari (pilihan), kicap, gula dan sedikit garam.

Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng dengan tepung, kacau hingga sebati. Kemudian angkat dan taburkan sedikit bijan (pilihan). Sekarang ayam goreng Korea telah sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba ayam goreng Korea, pasti sedap sehingga menjilat jari  sampai terbayang berada di negara Korea Selatan.

Ayam Korea
Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

AYAM MASAK KICAP SAMBAL…ANAK-ANAK PUN BOLEH…

Kongsikan...
Ayam Masak Kicap Sambal

Sebut saja ayam masak kicap atau ayam kicap, pasti anak-anak gembira mendengarnya. Apa tidaknya, ayam masak kicap ni memang menjadi makanan kegemaran kanak-kanak.

Malah ada sesetengah daripada mereka cukup sekadar goreng ayam, kemudian cucur kicap di atasnya, dah memadai. Memang berseleralah anak-anak makan nasi, emak-emak pun gembira melihat telatah anak-anak mereka makan.

Sebenarnya menyediakan ayam masak kicap bukan semudah itu, perlu kreatif dalam menambah bahan-bahan lain agar anak-anak tidak mudah jemu. Sebut saja nak masak ayam kicap, pasti keluar daripada mulut mereka perkataan “Hoooorayyyy”.

Apa tidaknya, kehitaman warna kicap apabila bersalut dengan ayam yang telah digoreng akan nampak berkilat dan terserlah kesedapannya serta mengiurkan anak-anak.



Makanan yang sedap, sudah menjadi lumrah dan merupakan sebahagian daripada dunia mereka terutama dalam proses membesar.

Kali ini kami nak berkongsi masakan kegemaran kanak-kanak iaitu ayam masak kicap berperisa sambal sederhana pedas.

Ianya tidaklah pedas sangat, sekadar penyedap rasa yang dicampur pada kuah kicap bagi membangkitkan bau yang harum.

Tambahan lagi, dengan perisa ini kuah ayam masak kicap tersebut akan menjadi lebih pekat dan mudah menyerap masuk pada isi ayam yang telah digoreng terlebih dahulu sebelum itu.

Kami menggunakan ibu sambal sebagai bahan penyedap bagi menghasilkan ayam masak kicap sambal yang simple dan ringkas. Memang sesuai sekali untuk ibu-ibu yang sibuk, keluar rumah seawal pagi dan kembali ke rumah sudah agak malam.

Bahan-bahanya ialah:

– 1 ekor ayam dipotong halus

– 1 ulas bawang putih, dimayang

– 1 labu bawang besar yang dipotong

–  Sedikit halia

– 1 biji tomato dihiris nipis

– Kicap

– 2 sudu ibu sambal



Cara memasaknya:

Bawang putih ditumis, dikuti bawang besar dan halia. Masukkan kicap dan tambah sedikit air. Masukkan ibu sambal dan kacau sehingga sebati. Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng, diikuti buah tomato. Garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih beberapa minit sebelum mengangkatnya.

Selamat mencuba ayam masak kicap ringkas yang istimewa ini, pastinya tidak berapa pedas. Memang sesuai untuk anak-anak.

Rujuk demo video masakan ayam kicap sambal untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang




Kongsikan...

RESIPI AYAM MASAK MERAH ALA KENDURI KAMPUNG

Kongsikan...
Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Ayam Masak Merah merupakan salah satu menu utama  pada majlis  kenduri di kampong pada suatu ketika dulu. Hidangan seolah-olah tidak lengkap tanpanya.

Kebiasaannya Ayam Masak Merah ini dihidangkan bersama daging masak kurma dan gulai dalca untuk satu hidangan. Kesemua lauk tadi dipotong dalam ketulan besar khas untuk dimakan 5 orang kecuali gulai dalca yang sedia ditambah.

Kebiasaanya seekor ayam akan dipotong empat sebelum dimasak Ayam Masak Merah dalam kuantiti yang banyak menggunakan kawah secara gotong-royong.

Itulah keunikan masakan tradisional Melayu pada satu masa dahulu, semuanya dilakukan secara sukarela. Ikatan ukhwah sesama mereka semakin erat dengan kedengaran hilai-tawa pada setiap majlis kenduri yang diadakan sempena majlis perkahwinan.

Kini suasana sebegini sudah tiada lagi, peredaran zaman yang dilalui menyebabkan semuanya berubah. Penyediaan makanan telah diserahkan kepada penyedia perkhidmatan katering, manakala hidangan 5 orang semeja ditukar kepada stail buffet.



Tiada lagi pemandangan tetamu yang hadir terus ke meja panjang yang disediakan untuk mencukupkan bilangan 5 orang, sebelum pekerja lelaki sukarela mengangkat hidangan menggunakan dulang besar.

Gelaran yang diberikan kepada mereka di sesetengah tempat berbeza, seperti contoh di Kelantan dipanggil ‘Jong Kako’. Perwatakan mereka boleh dikenali dengan menyelempangkan tuala kecil ‘Good Morning’ bewarna putih di bahu masing-masing.

Mereka akan merai tetamu yang hadir, memastikan lauk-pauk dan nasi yang disediakan mencukupi. Pendek kata mereka juga yang menjadi pelayan mewakili tuan kerja atau majlis.

Baik atau buruk layanan yang diberikan, menggambarkan layanan yang diberikan oleh tuan majlis kepada tetamu yang hadir.

Tugas tuan rumah hanya menyambut semasa ketibaan dan bersalaman dengan tetamu ketika ingin pulang selepas selesai menikmati hidangan.

Manakala tugas menyediakan Ayam Masak Merah pula dilakukan oleh kaum wanita, bermula daripada proses menyiang dengan seekor ayam dipotong kepada 4 bahagian. Kebiasaanya 100 hingga 200 ekor ayam disediakan berperingkat-peringkat.

Ayam-ayam yang telah dipotong tadi digaul dengan garam kunyit sebelum digoreng dalam kuali yang besar.

Sekumpulan kaum ibu yang lain pula sibuk memotong cili kering, mengupas bawang merah dan bawang putih untuk dikisar sebelum ditumis menjadi ibu sambal iaitu bahan asas untuk memasak  Ayam Masak Merah.

Ayam-ayam yang telah siap digoreng tadi, dimasak sekali lagi dengan memasukkanya ke dalam ibu sambal.

Baru-baru ini kami memasak Ayam Masak Merah dengan kaedah di atas menggunakan ibu sambal.

Satu ekor ayam saiz sederhana dipotong 4 bahagian, dilumur garam kunyit, kemudian digoreng sederhana garing.

Selepas itu satu labu hirisan Bawang Holland ditumis, kemudian 4 sudu besar ibu sambal dimasukkan. Sedikit air, garam dan gula ditambah, dikacau sehingga sebati.

Akhir sekali, kami masukkan ayam yang telah digoreng tadi, Ayam Masak Merah telah tersedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba resipi Ayam Masak Merah ringkas, pasti menjilat jari. – D’ APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

Kongsikan...

10 PAKET KUEY TEOW HASILKAN PULANGAN RM201

Kongsikan...

Nampak sedap!!! Warnanya pun memang mengiurkan… Begitulah tekak orang kita bila melihat makanan, warna yang menarik pasti sedap rasanya. Bagi peminat kuey teow goreng warna memainkan peranan penting, sekiranya pudar maka kurang pecah air liurnya.

Kuey Teow Kerang, satu menu yang mendapat sambutan di kalangan masyarakat kita. Makanan ini senang didapati di pasar-pasar malam atau di kaki-kaki lima kedai yang dimasak mengikut pesanan pelanggan.

Tidak kurang juga yang sanggup beratur panjang semata-mata untuk membelinya walaupun hanya sebungkus. Tak sah, menikmati Kuey Teow Kerang tanpa membawa balik cili jeruk hijau yang dipotong.

Baru-baru ini kami bercadang untuk memasak Kuey Teow Kerang bagi merai kawan-kawan anak yang datang beraya di rumah . Masanya agak singkat dan kebetulan pula kami agak sibuk dengan undangan rumah terbuka Hari Raya Idilfitri.

Keputusan diambil untuk menggunakan ibu sambal yang dijual di pasaran bagi memasak kuey teow tersebut. Lalu kami menyediakan bahan-bahan iaitu 10 paket kuey teow seberat 450gm setiap satu, 2 paket isi kerang, daun kucai, sayur toge dan 1 botol ibu sambal.

Setelah bahan-bahan tersedia kami mula menggoreng, kami rasa terkejut masa yang diambil untuk menyiapkan Kuey Teow Kerang itu kira-kira 10 minit sahaja.

Sungguh mudah dan cepat apabila menggunakan ibu sambal, masa tidak terluang begitu sahaja untuk mengupas bawang merah, bawang putih dan cili kering. Lebih menarik lagi, kami tidak perlu lagi kisar dan tumis bahan-bahan tersebut.

Demonstrasi video: 1 paket kuey teow 1 sudu ibu sambal 

Tenyata ianya merupakan satu fenomena baru dalam dunia masakan bagi mereka yang kesuntukan masa. Malah ibu sambal ini boleh dijadikan bahan masakan untuk mereka yang berhajat untuk berniaga Kuey Teow Kerang bagi mencari pendapatan sampingan.

Apa tidaknya, 10 paket kuey teow (4.5 kg) baru RM10, 2 paket isi kerang RM15, daun kucai RM4, sayur toge RM4 dan 1 botol ibu sambal RM16. Kesemuanya berjumlah RM49.

Satu paket kuey teow boleh menghasilkan 5 pinggang Kuey Teow Kerang yang boleh dijual dengan harga RM5 sepinggang. Kalau 10 paket bermakna 50 pinggang, didarab dengan RM5 bersamaan dengan RM250 hasil jualan. Jikalau di tolak dengan kos bahan mentah RM49, masih ada untung kasar RM201.

Wah!!! Lumayan juga pendapatannya, bagi mereka yang tercari-cari perniagaan ringkas, mudah dan menguntungkan, inilah peluangnya. Hanya perlu cari lokasi yang strategik, mulakan secara kecil-kecilan. Insha Allah… Di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

CARA PALING MUDAH MASAK AYAM PANGGANG BUTTER

Kongsikan...

Ayam panggang simple tapi spesial ini cuma 15 minit jer siap. Pasti menjilat jari… Bahan-bahannya, 1 kg. kepak ayam, 80 gm butter, 2 sudu besar madu, 1 setengah sudu besar Ibu Sambal D’Apbroze & garam secukup rasa.

Panaskan butter, kemudian masukkan madu dan kacau sehingga sebati. Masukkan garam dan ibu sambal, kacau biar sebati. Masukkan kepak ayam kemudian padamkan api dapur.

Akhir sekali panggang kepak yang telah digaul dengan butter tadi selama 15 minit.

Selamat mencuba…

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

CARA PALING RINGKAS & MUDAH BUAT KUAH LAKSA PENANG YANG SEDAP…

Kongsikan...

Laksa Penang merupakan salah satu makanan tradisional  yang digemari oleh setiap lapisan masyarakat Malaysia tidak kira Melayu, Cina atau India.

Ianya juga di sebut sebagai Asam Laksa bagi sesetengah masyarakat Cina. Mereka percaya makanan ini berasal dari negara China yang dibawa masuk oleh nenek moyang mereka ke Tanah Melayu untuk bekerja di lombong bijih timah pada satu masa dulu.

Hakikatnya Laksa Penang kini merupakan salah satu makanan popular masyarakat kita terutama di bahagian utara Semenanjung.  

Sesetengah generasi hari ini beranggapan ianya merupakan makanan yang agak sukar dan remeh untuk dimasak. Malah mereke beranggapan hanya generasi lama sahaja yang mampu membuat kuat Laksa Penang yang sedap.

Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat kerana ramai daripada generasi sekarang tidak mahu mencubanya walhal cara memasaknya agak mudah sama seperti masakan ‘simple’ atau ringkas yang lain.

Mari kita masaknya untuk dinikmati bersama bersama keluarga, tidak perlu lagi memandu mencari kedai yang dikatakan paling sedap menjual Laksa Penang.

Bahan-bahannya, 1 kg ikan selayang, bunga kantang, daun kesum, sedikit belacan dan ibu sambal.

Cara memasaknya, mula-mula rebus ikan selayang kemudian kisar isinya sampai hancur. Panaskan lima (5) sudu ibu sambal, kemudian masukkan isi ikan yang telah dikisar. Masukkan 1.5 liter air dan kacau sehingga sebati. Masukkan sedikit belacan, daun kesum dan bunga kantang. Garam dan gula dimasukkan secukup rasa (rujuk video tutorial di bawah)

Kami yakin dalam masa 20 minit hidangan hidangan Laksa Penang yang ‘simple’ atau ringkas dan sedap sudah berada di atas meja. Anak-anak pasti tidak lagi bersungut, lamanya ibu memasak. Selamat mencuba. — D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

RM21 SEBIJI ROTI CANAI DI NEW ZEALAND…

Kongsikan...

Sambungan artikel sebelum…

Pemandangan bandar Auckland dari Viaduct Harbour

Selepas 9 jam lebih penerbangan terus dari KLIA kami berdua tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland, jam 12.30 pagi waktu tempatan, 21 Oktober, 2017. Kami hanya membawa 3 bagasi sahaja iaitu dua pakaian, manakala satu lagi berisi makanan segera, bahan-bahan untuk memasak dan sedikit ubat-ubatan seberat 7 kg.

Apabila hari siang kami menaiki kenderaan awam untuk menginap di City Lodge Accomodation, Vincent Street, Auckland. Bagi megalas perut mee segera adalah menu utama setibanya di situ.

Terdapat satu dewan makan besar yang turut menyediakan kemudahan memasak seperti dapur, periok, kuali, pinggang mangkok dan lain-lain lagi di tingkat paling bawah hotel berkenaan. Manakala di dalam bilik penginapan tersedia peti sejuk satu pintu sederhana besar.


Seorang pekerja hotel warga tempatan berdarah kacukan Filipina memberi sedikit penerangan mengenai bandar Auckland dan menghulurkan kami sekeping peta bagi memudahkan kami bergerak.   

Berpandukan peta yang diberi dan Google Maps, kami berjalan kaki sejauh kira-kira dua setengah kilometer menuju ke Forte Apartment, Symonds Street, untuk bertemu dengan anak lelaki yang belajar di Universiti Auckland. Pemergian ke Auckland sebenarnya dirahsiakan semata-mata untuk membuat satu kejutan.

Setelah bertemu dengan anak, kami dibawa berjalan sekitar pusat bandar dan singgah makan di sebuah medan selera, di Queen Street. Kawasan tersebut ada menjual pelbagai makanan Asia antaranya makanan halal Malaysia iaitu Gerai Uncle Man’s.

Pemandangan Sky Tower di Victoria Street pada pukul 8 malam waktu tempatan

Antara makanan yang terdapat di gerai itu ialah nasi lemak, nasi ayam, laksa, roti canai dan pelbagai masakan bergoreng. Kami membuat pesanan, masing-masing satu nasi lemak, nasi ayam dan nasi goreng. Bayaran dibuat sebelum makanan dihantar iaitu NZ$40 (RM120). Kami turut membuat pesanan tiga gelas teh tarik harganya NZ$21 (RM63). Setelah makanan yang dipesan itu tiba kami makan dengan penuh selera, maklumlah tidak menjamah nasi hampir satu setengah hari.

Roti canai yang dijual di situ dengan harga NZ$7 (RM21) menarik perhatian kami, apa tidaknya, ramai ‘mat salleh’ yang makan di gerai itu. Boleh dikatakan Gerai Uncle Man’s dan sebuah lagi gerai makanan Thai (tidak halal) menjadi tumpuan warga tempatan.

Pada sebelah malamnya pula perut kembali meminta-minta, nasi goreng sepinggan macam tidak mencukupi. Sekali lagi kami ke Karangahape Road tidak jauh dari City Lodge Accomodation tempat kami menginap. Macam biasalah harga untuk dua pinggang kue teow goreng NZ$28 (RM84).

Memang hati rasa puas bila dapat makan makanan yang megenyangkan, nak harapkan mee segera setiap hari, di Malaysia pun tekak jarang menelannya. Kami tidak kisah walaupun terpaksa membayar sejumlah itu untuk makanan yang ‘simple-simple’ atau ringkas. Kalau tidak sampai bila-bila pun kita tidak akan kenal tempat orang.


Cuma seperkara perlu dingat, apabila kita melancong ke negara orang, sudah pasti setiap saat yang kita lalui di sana perlu dimaksimakan aktivitinya kerana masanya agak terhad. Oleh itu ianya memerlukan kepada tenaga yang lebih, makan mesti cukup dan masa tidak terbuang begitu saja semata-mata ingin mencari restoran halal.

Atas kesedaran inilah kami mengambil keputusan pada hari kedua untuk membeli bahan mentah halal dan memasaknya sendiri. Kebetulan pula kami ada membawa enam botol ibu sambal untuk memasak menu yang biasa-biasa. Keesokan harinya, kami ke Pasar Raya PAK ‘n SAVE, Mt Albert, membeli sedikit bekalan untuk dimasak bersama pelajar-pelajar Malaysia dan selebihnya untuk bekalan kami sendiri.


Antara menu ‘simple-simple’ yang dimasak selama dua hari bersama mereka ialah kari kepala ikan salmon, gulai kambing, udang pedas, sambal ikan bilis, ayam pedas, udang kukus bertelor dan goreng sayur kacang.

Manakala makanan yang tidak cepat rosak seperti udang dan ayam pedas, sambal ikan bilis beserta nasi dimasukkan dalam bekas plastik sebelum kami menjelajah Pulau Utara pada hari keempat.

Putaruru Blue Spring

Pada sebelah pagi kami makan dengan secukupnya sebelum meneruskan perjalanan dengan kereta selama hampir tiga jam dari Auckland ke Putaruru Blue Spring. Tengaharinya selepas menjamah sedikit makanan kami terus memandu ke Huka Fall yang mengambil masa hampir dua jam. Setelah hampir dua jam menikmati pemandangan yang cantik di situ, hari sudah lewat petang.

Kami meneruskan perjalanan ke Tasik Taupo dan menginap di Camellia Court Motel dengan kadar sewa NZ$90 (RM270) untuk tiga orang. Pada sebelah malamnya bekalan makanan dipanaskan menggunakan ketuhar dan dapur yang tersedia ada di dewan makan untuk makan malam.

Bunga Tulip memenuhi pembahagi jalan di bandar Rotorua

Keesokan paginya sebelum keluar daripada motel tersebut, sekali lagi kami memanaskan makanan yang dibawa dan makan sepuasnya sebelum meneruskan perjalanan ke bandar Rotorua untuk melawat kawasan sekitar dan seterusnya ke Redwood Forest.

Pada sebelah tengahari kami teruskan pemanduan ke Matamata untuk melihat dari dekat Hobbiton Movie Set, hampir tiga jam kami berada di situ. Selepas itu pada lewat petang kami meneruskan perjalanan untuk kembali ke Auckland.

Hobbiton Movie Set

Sebelum berangkat pulang ke Malaysia sekali lagi kami memasak untuk beberapa pelajar Malaysia yang menetap di Forte Apartmen yang terletak bersebelahan dengan Universiti Auckland.
 
Perasaan gembira jelas terbayang di wajah mereka apabila menikmati masakan Malaysia. Malah ada yang terus balik ke apartmen selepas kelas tamat walaupun sejam selepas itu ada kelas lain pula. Mereka makan dengan penuh berselera walaupun makanan yang disediakan agak ‘simple’ dan ringkas. Sudah lama tidak menikmati makanan sebegini, itulah ungkapan yang keluar daripada mulut mereka.


Mee segera dan ibu sambal yang lebih kami hadiahkan kepada mereka sebelum berangkat pulang ke tanah air. Sesungguhnya peluang berada bersama mereka amat bermakna sekali. Mujurlah ibu sambal dibawa bersama sebagai bahan masakan. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

7 TIPS MEMASAK BILA MELANCONG KE LUAR NEGARA…

Kongsikan...

Melancong bersama keluarga di luar negara merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan dan tidak akan dilupakan sekembalinya daripada bercuti nanti. Oleh itu perancangan yang rapi perlu dibuat sebelum berangkat terutamanya bagaimana untuk menyediakan makanan kepada semua ahli keluarga.

Sekiranya anda memilih destinasi negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam, persolan utama perlu difikirkan ialah makanan halal. Bukan senang untuk mendapatkan makanan halal di negara-negara sebegini, kalau ada pun harganya agak mahal berbanding dengan mata wang kita.

Tambahan pula untuk mencari tempatnya mungkin mengambil masa dan lokasinya pula mungkin agak jauh daripada tempat penginapan. Bagi anda yang tidak bercadang untuk menyediakan makanan sendiri, sebaiknya tempat penginapan yang dipilih berhampiran dengan masjid. Kawasan sekitarnya pasti ada menjual makanan halal terutamanya makanan Pakistan.

Manakala sekiranya anda memilih untuk menyediakan makanan sendiri, mungkin beberapa tip di bawah boleh dijadikan panduan:

  1. Sediakan satu (1) beg untuk mengisi makanan yang akan dibawa, sebaiknya jangan campurkan makanan tersebut dalam beg pakaian. Senaraikan barangan yang dibawa dalam sekeping kertas untuk memudahkan pihak keselamatan memeriksa barangan yang dibawa apabila meminta kita ikrarkan apa yang dibawa.
  2. Pastikan makanan yang dibawa ada maklumat ramuan/ingredients. Sesetengah negara amat peka akan perkara ini, kerana ada sesetengahnya tidak membenarkan beberapa produk luar dibawa masuk seperti contoh Australia dan New Zealand yang tidak membenarkan membawa masuk sebarang produk kekacang, tenusu, madu, pisang dan buah-buahan lain, bunga cengkih dan lain-lain lagi.
  3. Pastikan anda menempah penginapan yang berkonsepkan hotel apartmen, kebanyakannya penginapan sebegini menyediakan satu ruang khas untuk memasak dengan menyediakan pelbagai kemudahan seperti peti sejuk besar (dalam bilik), dewan makan dengan kemudahan dapur untuk memasak, periuk, kuali, dan lain-lain lagi.
  4. Setibanya tempat menginap, dapatkan maklumat mini market atau pasar raya yang menjual makanan mentah halal, juga bagaimana hendak ke sana.
  5. Dapatkan maklumat kedai serbaneka yang menjual barangan asia, kebanyakan kedai ini memaparkan papan tanda ‘Asian Store’ yang menjual pelbagai jenis makanan yang ada di Malaysia seperti beras, ikan bilis, rempah kari, santan segera, kicap dan lain-lain lagi produk keluaran negara kita.
  6. Bawa makanan segera seperti mee segera dan lain-lain yang mengcukupi sepanjang tempoh bercuti.
  7. Bawa bersama pes segera yang kandungan bahan utamanya ialah cili kering, bawang merah dan bawang putih untuk memudahkan kerja-kerja memasak seperti contoh ‘Ibu Sambal’. Oleh itu anda tidak perlu lagi membawa bahan mentah tersebut. Pastikan produk tersebut tertera ramuan/ingredients pada labelnya bagi memudahkan pihak berkuasa mendapat maklumat.

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda bila bercuti nanti, jadikan percutian ke luar negara bersama keluarga tersayang satu nostalgia yang cukup indah. Mungkin itulah kali pertama dan terakhir kita ke sana, manfaatkan peluang yang ada semaksima mungkin. Selamat bercuti…

Tunggu artikel seterusnya pengalaman menyediakan makanan ketika bercuti selama 12 hari di New Zealand, baru-baru ini. — D’APBROZE 

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...
Scroll To Top