RESIPI ASPARAGUS GORENG & MEMILIH ASPARAGUS SEGAR…

Kongsikan...
Asparagus Goreng

Asparagus!!! Nak masak apa sayur asparagus ni? Itulah persoalan yang timbul, apabila melihatnya. Maka mulalah mencari resipi masak asparagus di internet. 

Cara masak sayur asparagus ini sebenarnya bukanlah susah sangat, cuma kita terkejut melihat bentuk dan rupanya. Maklumlah bukan selalu melihat asparagus ini, batangnya seakan-akan buluh kecil dan pucuknya meruncing tajam seperti rebung.

Pelbagai persoalan bermain di minda, sedap ke asparagus ni, keras ke batangnya, nak masak apa yaaaa… dan lain-lain lagi persoalan yang bermain.

Sebenarnya sayur asparagus ini kaya dengan zat besi, potassium, kalsium, fosforus, Vitamin A dan C.



Ketika membeli pastikan anda memilih sayur asparagus yang segar iaitu bewarna hijau, batang yang keras dan tidak layu. Pilih asparagus yang berbatang kecil, batang yang besar menyebabkan bahagian dalam berserabut dan bertekstur seperti kayu.

Cara untuk mengetahui samada batang itu keras atau lembut ialah dengan memegang menggunakan kedua-dua belah tangan pada bahagian pangkal.

Kemudian, lenturkan perlahan-lahan sehingga merasa keras dan patahkannya. Kebiasaannya bahagian ini bewarna keputihan kerana tertanam di dalam tanah dan terlindung dari cahaya matahari.



Sekiranya tidak mahu melenturnya, bahagian pangkal ini boleh juga dipotong terus kira-kira 3 inci dan dibuang.

Baru-baru ini kami sempat membeli sayur asparagus ketika berkunjung ke tanah tinggi Cameron Highlands.

Kebetulan kami menginap di salah sebuah apartmen yang turut menyediakan dapur dan peralatan memasak. Bolehlah memasak makanan simple atau ringkas untuk seisi keluarga.

Mari kita tengok cara memasak 500 gm sayur asparagus yang telah dipotong pendek kira-kira 3 inci.



Mula-mula tumis 1 ulas hirisan bawang putih, kemudian masukkan beberapa ekor udang dan satu setengah sudu ibu sambal.

Tambah sedikit air dan masukkan sayur asparagus yang telah dipotong tadi. Kacau hingga sebati dan akhir sekali masukkan hirisan 1 biji buah tomato. Tambah sedikit garam dan gula secukup rasa sebelum mengangkatnya.



Resipi masak asparagus ringkas ala Malaysia ini memang sedap samada dimakan bersama nasi beserta lauk-pauk lain atau dimakan begitu sahaja.

Selamat mencuba resipi masak asparagus yang simple dan ringkas ini.– D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

AYAM MASAK KICAP SAMBAL…ANAK-ANAK PUN BOLEH…

Kongsikan...
Ayam Masak Kicap Sambal

Sebut saja ayam masak kicap atau ayam kicap, pasti anak-anak gembira mendengarnya. Apa tidaknya, ayam masak kicap ni memang menjadi makanan kegemaran kanak-kanak.

Malah ada sesetengah daripada mereka cukup sekadar goreng ayam, kemudian cucur kicap di atasnya, dah memadai. Memang berseleralah anak-anak makan nasi, emak-emak pun gembira melihat telatah anak-anak mereka makan.

Sebenarnya menyediakan ayam masak kicap bukan semudah itu, perlu kreatif dalam menambah bahan-bahan lain agar anak-anak tidak mudah jemu. Sebut saja nak masak ayam kicap, pasti keluar daripada mulut mereka perkataan “Hoooorayyyy”.

Apa tidaknya, kehitaman warna kicap apabila bersalut dengan ayam yang telah digoreng akan nampak berkilat dan terserlah kesedapannya serta mengiurkan anak-anak.



Makanan yang sedap, sudah menjadi lumrah dan merupakan sebahagian daripada dunia mereka terutama dalam proses membesar.

Kali ini kami nak berkongsi masakan kegemaran kanak-kanak iaitu ayam masak kicap berperisa sambal sederhana pedas.

Ianya tidaklah pedas sangat, sekadar penyedap rasa yang dicampur pada kuah kicap bagi membangkitkan bau yang harum.

Tambahan lagi, dengan perisa ini kuah ayam masak kicap tersebut akan menjadi lebih pekat dan mudah menyerap masuk pada isi ayam yang telah digoreng terlebih dahulu sebelum itu.

Kami menggunakan ibu sambal sebagai bahan penyedap bagi menghasilkan ayam masak kicap sambal yang simple dan ringkas. Memang sesuai sekali untuk ibu-ibu yang sibuk, keluar rumah seawal pagi dan kembali ke rumah sudah agak malam.

Bahan-bahanya ialah:

– 1 ekor ayam dipotong halus

– 1 ulas bawang putih, dimayang

– 1 labu bawang besar yang dipotong

–  Sedikit halia

– 1 biji tomato dihiris nipis

– Kicap

– 2 sudu ibu sambal



Cara memasaknya:

Bawang putih ditumis, dikuti bawang besar dan halia. Masukkan kicap dan tambah sedikit air. Masukkan ibu sambal dan kacau sehingga sebati. Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng, diikuti buah tomato. Garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih beberapa minit sebelum mengangkatnya.

Selamat mencuba ayam masak kicap ringkas yang istimewa ini, pastinya tidak berapa pedas. Memang sesuai untuk anak-anak.

Rujuk demo video masakan ayam kicap sambal untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang




Kongsikan...

AYAM MASAK MERAH & JONG KAKO KAMPUNG…

Kongsikan...
Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Ayam Masak Merah merupakan salah satu menu utama  pada majlis  kenduri di kampong pada suatu ketika dulu. Hidangan seolah-olah tidak lengkap tanpanya.

Kebiasaannya Ayam Masak Merah ini dihidangkan bersama daging masak kurma dan gulai dalca untuk satu hidangan. Kesemua lauk tadi dipotong dalam ketulan besar khas untuk dimakan 5 orang kecuali gulai dalca yang sedia ditambah.

Kebiasaanya seekor ayam akan dipotong empat sebelum dimasak Ayam Masak Merah dalam kuantiti yang banyak menggunakan kawah secara gotong-royong.

Itulah keunikan masakan tradisional Melayu pada satu masa dahulu, semuanya dilakukan secara sukarela. Ikatan ukhwah sesama mereka semakin erat dengan kedengaran hilai-tawa pada setiap majlis kenduri yang diadakan sempena majlis perkahwinan.

Kini suasana sebegini sudah tiada lagi, peredaran zaman yang dilalui menyebabkan semuanya berubah. Penyediaan makanan telah diserahkan kepada penyedia perkhidmatan katering, manakala hidangan 5 orang semeja ditukar kepada stail buffet.



Tiada lagi pemandangan tetamu yang hadir terus ke meja panjang yang disediakan untuk mencukupkan bilangan 5 orang, sebelum pekerja lelaki sukarela mengangkat hidangan menggunakan dulang besar.

Gelaran yang diberikan kepada mereka di sesetengah tempat berbeza, seperti contoh di Kelantan dipanggil ‘Jong Kako’. Perwatakan mereka boleh dikenali dengan menyelempangkan tuala kecil ‘Good Morning’ bewarna putih di bahu masing-masing.

Mereka akan merai tetamu yang hadir, memastikan lauk-pauk dan nasi yang disediakan mencukupi. Pendek kata mereka juga yang menjadi pelayan mewakili tuan kerja atau majlis.

Baik atau buruk layanan yang diberikan, menggambarkan layanan yang diberikan oleh tuan majlis kepada tetamu yang hadir.

Tugas tuan rumah hanya menyambut semasa ketibaan dan bersalaman dengan tetamu ketika ingin pulang selepas selesai menikmati hidangan.

Manakala tugas menyediakan Ayam Masak Merah pula dilakukan oleh kaum wanita, bermula daripada proses menyiang dengan seekor ayam dipotong kepada 4 bahagian. Kebiasaanya 100 hingga 200 ekor ayam disediakan berperingkat-peringkat.

Ayam-ayam yang telah dipotong tadi digaul dengan garam kunyit sebelum digoreng dalam kuali yang besar.

Sekumpulan kaum ibu yang lain pula sibuk memotong cili kering, mengupas bawang merah dan bawang putih untuk dikisar sebelum ditumis menjadi ibu sambal iaitu bahan asas untuk memasak  Ayam Masak Merah.

Ayam-ayam yang telah siap digoreng tadi, dimasak sekali lagi dengan memasukkanya ke dalam ibu sambal.

Baru-baru ini kami memasak Ayam Masak Merah dengan kaedah di atas menggunakan ibu sambal.

Satu ekor ayam saiz sederhana dipotong 4 bahagian, dilumur garam kunyit, kemudian digoreng sederhana garing.

Selepas itu satu labu hirisan Bawang Holland ditumis, kemudian 4 sudu besar ibu sambal dimasukkan. Sedikit air, garam dan gula ditambah, dikacau sehingga sebati.

Akhir sekali, kami masukkan ayam yang telah digoreng tadi, Ayam Masak Merah telah tersedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba resipi Ayam Masak Merah ringkas, pasti menjilat jari. – D’ APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

Kongsikan...

TIP MUDAH MEMBELI MAKANAN MENTAH HALAL DI NEW ZEALAND

Kongsikan...

Menyediakan makanan halal yang ringkas dan mudah adalah satu keperluan apabila melancong ke luar negara bagi yang beragama Islam. Ianya bukan perkara yang sukar seandainya kita telah membuat persediaan yang lebih awal sebelum berangkat.

Kebanyakan negara-negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam makanan mentah seperti ayam dan daging yang dijual di pasar raya adalah tidak halal.



Kalau ada pun agak sukar bagi kita untuk mengenali jenama-jenama yang mendapat kelulusan halal kerana sesetengah pasar raya tidak menyediakan rak khas yang bertanda halal.

Ketika melancong di New Zealand selama lebih tiga minggu, kami dapati tidak semua pasar raya menyediakan rak khas halal walaupun berkunjung ke pasar raya yang sama di lokasi yang berbeza. 

Contohnya Pasar Raya Park N’ Save di Mt. Albert, Auckland, ada menyediakan rak halal sedangkan di Taupo tidak pula menyediakannya dan begitu juga di bahagian selatan walaupun di pasar raya yang sama.

Oleh itu, cara yang paling mudah ialah dengan mengenal pasti jenama yang mendapat pengiktirafan halal daripada New Zealand Islamic Development Trust (NZIDT).

Antara jenama yang kami guna ialah TEGEL yang mengeluarkan ayam proses mentah dan pelbagai produk berasaskan ayam. Selain itu ianya juga turut menjual ayam panggang yang telah sedia untuk dimakan. Jenama ini agak senang dibeli di semua pasar raya seluruh New Zealand.

Selain itu, jenama BRINKS juga merupakan satu lagi syarikat yang mengeluarkan ayam proses halal tetapi ianya hanya boleh diperolehi di sekitar Auckland sahaja. Anda juga boleh merujuk naskah yang dikeluarkan oleh Pelancongan New Zealand tentang panduan halal: http://production-editors.newzealand.com/travel/library/z76702_1.pdf

Kesimpulannya mengguna makanan dan barangan halal amat penting dalam kehidupan kita seharian. Mencari yang halal itu merupakan satu kewajipan bagi kita semua walaupun dalam menyediakan makanan ringkas semasa berada di luar negara – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

CARA PALING MUDAH MASAK AYAM PANGGANG BUTTER

Kongsikan...

Ayam panggang simple tapi spesial ini cuma 15 minit jer siap. Pasti menjilat jari… Bahan-bahannya, 1 kg. kepak ayam, 80 gm butter, 2 sudu besar madu, 1 setengah sudu besar Ibu Sambal D’Apbroze & garam secukup rasa.

Panaskan butter, kemudian masukkan madu dan kacau sehingga sebati. Masukkan garam dan ibu sambal, kacau biar sebati. Masukkan kepak ayam kemudian padamkan api dapur.

Akhir sekali panggang kepak yang telah digaul dengan butter tadi selama 15 minit.

Selamat mencuba…

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

7 TIPS MEMASAK BILA MELANCONG KE LUAR NEGARA…

Kongsikan...

Melancong bersama keluarga di luar negara merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan dan tidak akan dilupakan sekembalinya daripada bercuti nanti. Oleh itu perancangan yang rapi perlu dibuat sebelum berangkat terutamanya bagaimana untuk menyediakan makanan kepada semua ahli keluarga.

Sekiranya anda memilih destinasi negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam, persolan utama perlu difikirkan ialah makanan halal. Bukan senang untuk mendapatkan makanan halal di negara-negara sebegini, kalau ada pun harganya agak mahal berbanding dengan mata wang kita.

Tambahan pula untuk mencari tempatnya mungkin mengambil masa dan lokasinya pula mungkin agak jauh daripada tempat penginapan. Bagi anda yang tidak bercadang untuk menyediakan makanan sendiri, sebaiknya tempat penginapan yang dipilih berhampiran dengan masjid. Kawasan sekitarnya pasti ada menjual makanan halal terutamanya makanan Pakistan.

Manakala sekiranya anda memilih untuk menyediakan makanan sendiri, mungkin beberapa tip di bawah boleh dijadikan panduan:

  1. Sediakan satu (1) beg untuk mengisi makanan yang akan dibawa, sebaiknya jangan campurkan makanan tersebut dalam beg pakaian. Senaraikan barangan yang dibawa dalam sekeping kertas untuk memudahkan pihak keselamatan memeriksa barangan yang dibawa apabila meminta kita ikrarkan apa yang dibawa.
  2. Pastikan makanan yang dibawa ada maklumat ramuan/ingredients. Sesetengah negara amat peka akan perkara ini, kerana ada sesetengahnya tidak membenarkan beberapa produk luar dibawa masuk seperti contoh Australia dan New Zealand yang tidak membenarkan membawa masuk sebarang produk kekacang, tenusu, madu, pisang dan buah-buahan lain, bunga cengkih dan lain-lain lagi.
  3. Pastikan anda menempah penginapan yang berkonsepkan hotel apartmen, kebanyakannya penginapan sebegini menyediakan satu ruang khas untuk memasak dengan menyediakan pelbagai kemudahan seperti peti sejuk besar (dalam bilik), dewan makan dengan kemudahan dapur untuk memasak, periuk, kuali, dan lain-lain lagi.
  4. Setibanya tempat menginap, dapatkan maklumat mini market atau pasar raya yang menjual makanan mentah halal, juga bagaimana hendak ke sana.
  5. Dapatkan maklumat kedai serbaneka yang menjual barangan asia, kebanyakan kedai ini memaparkan papan tanda ‘Asian Store’ yang menjual pelbagai jenis makanan yang ada di Malaysia seperti beras, ikan bilis, rempah kari, santan segera, kicap dan lain-lain lagi produk keluaran negara kita.
  6. Bawa makanan segera seperti mee segera dan lain-lain yang mengcukupi sepanjang tempoh bercuti.
  7. Bawa bersama pes segera yang kandungan bahan utamanya ialah cili kering, bawang merah dan bawang putih untuk memudahkan kerja-kerja memasak seperti contoh ‘Ibu Sambal’. Oleh itu anda tidak perlu lagi membawa bahan mentah tersebut. Pastikan produk tersebut tertera ramuan/ingredients pada labelnya bagi memudahkan pihak berkuasa mendapat maklumat.

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda bila bercuti nanti, jadikan percutian ke luar negara bersama keluarga tersayang satu nostalgia yang cukup indah. Mungkin itulah kali pertama dan terakhir kita ke sana, manfaatkan peluang yang ada semaksima mungkin. Selamat bercuti…

Tunggu artikel seterusnya pengalaman menyediakan makanan ketika bercuti selama 12 hari di New Zealand, baru-baru ini. — D’APBROZE 

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

CARA PALING MUDAH MASAK RENDANG…

Kongsikan...

Sebut saja RENDANG, pasti ramai yang beranggapan ianya merupakan makanan yang agak sukar dan remeh untuk dimasak. Satu stigma pada minda masyarakat kita hari ini, hanya generasi lama sahaja yang mampu memasaknya.

Apa tidaknya penyediaan bahan-bahannya amat rumit dan memasaknya mengambil masa yang lama. Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat kerana ramai daripada generasi sekarang tidak mahu mencubanya walhal cara memasaknya agak mudah sama seperti masakan ‘simple’ atau ringkas yang lain.

Mereka lebih sinonim dengan masakan barat yang dikatakan berprestij dan glamor. Sesetengah individu beranggapan rendang hanya boleh dinikmati sekali setahun sahaja iaitu pada musim perayaan.

Itupun kalau berkesempatan balik kampung, kalau tidak rendang hanya menjadi santapan mata apabila melihat gambar-gambar yang berkemungkinan diposkan oleh sanak saudara di media-media sosial.

Mari kita masaknya untuk dijadikan hidangan istimewa bersama keluarga pada pagi raya nanti. Pasti ianya tidak lengkap kalau tidak dimakan bersama lemang.

Bahan-bahannya, 1 ekor ayam saiz sederhana besar, ibu sambal, halia, lengkuas, kerisik, santan, serai, daun limau purut dan daun kunyit.

Cara memasaknya, mula-mula panaskan lima (5) sudu ibu sambal, kemudian masukkan hirisan halia, lengkuas dan kerisik, diikuti sedikit air. Kacau hingga sebati, kemudian masukkan satu (1) ekor ayam yang sudah dipotong.

Selepas itu masukkan daun limau purut, serai, santan dan daun kuncit. Biarkan ianya mendidih sehingga hampir kering. Garam dan gula dimasukkan secukup rasa (rujuk video tutorial di bawah).

Kami yakin dalam masa 20 minit hidangan rendang ayam akan berada di atas meja. Mudahnyaaa…Macam tak percaya jerrr…Cuba laaaa. Selamat mencuba — D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

KENAPA MAKANAN RINGKAS YANG DIMASAK DALAM KAWAH SEDAP…

Kongsikan...


Kaum bapa memasang khemah dan merebahkan lembu, manakala kaum ibu bergotong-royong kupas bawang merah, bawang putih dan potong cili kering untuk memasak makanan ‘simple’ atau ringkas.

Tradisi sebegini tidak sah tanpa kedengaran hilai tawa dan usik mengusik samada di kalangan kaum ibu dan tidak kurang juga kaum bapanya.

Malah suasana begini amat dinantikan oleh semua penduduk kampung, apa tidaknya inilah masa untuk berkumpul sambil mengeratkan silatulrahim.

Bagi teruna dan dara peluang ini tidak dilepaskan begitu sahaja, inilah masanya bagi teruna untuk mengintai si dara yang bakal dijadikan pasangan hidup. Manakala si dara pula berangan menaiki pelamin bersama pilihan hati dalam suasana yang lebih meriah lagi.

Dalam keriuhan suara usikan itu, bahan-bahan tadi ditumbuk menggunakan lesung atau dikisar dengan pengisar batu sebelum dimasak menjadi sambal tumis atau ibu sambal, iaitu bahan utama dalam setiap masakan masyarakat Melayu.

Semuanya ini dilakukan secara bergotong-royong dan sedikit pun tidak mengharapkan upah atas penat lelah yang dicurahkan.

Malah ada juga yang datang membantu membawa beras dan gula untuk disedekahkan sebagai kenduri arwah untuk ahli keluarga yang telah pun meninggal.

Itulah tradisi sehari sebelum majlis kenduri diadakan di kampung pada suatu ketika dahulu, ianya merupakan satu simbol keakraban masyarakat dahulu yang penuh dengan nilai-nilai murni.

Sementara itu di sebelah pihak lelaki, lembu yang rebah dilapah dan dipotong sebelum dimasak dengan kuantiti yang banyak dalam kawah besar menggunakan kayu api sebagai bahan bakar.  

Namun begitu masakan ‘simple’ atau ringkas ini rasanya tetap sedap, itulah kelebihan masakan warisan Melayu pada zaman dahulu. 

Kini masa sudah berubah mengikut peredaran zaman. Kaum wanita sibuk dengan tugasan masing-masing, tiada lagi masa untuk kupas bawang, potong cili, kisar dan menumis.

Tiada lagi kedengaran usik mengusik dan hilai tawa, tiada lagi intai mengintai antara teruna dan dara. Kerja-kerja itu telah diambil alih oleh kontraktor makanan, keaslian rasa hidangan seperti zaman dahulu adalah satu perkara subjektif untuk diungkaikan.

Apakah resipinya masih dibuat secara tradisional tanpa mengguna bahan pengawet bagi mengekalkan keasliannya?

Masih adakah sambal tumis atau ibu sambal warisan generasi dahulu untuk menghasilkan makanan ‘simple’ atau ringkas yang terserlah kelazatannya? — D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...
Scroll To Top