TIP MASAK IKAN BAKAR SEDAP SEPERTI RESTORAN IKAN BAKAR…

Kongsikan...
Ikan Siakap Bakar

Ikan bakar sedap! Sanggup memandu lebih 100 kilometer semata-mata untuk menikmatinya. Satu kegilaan, sebut sahaja di mana ada medan ikan bakar sedap, mereka akan pergi.

“Alahhh bukannya jauh sangat. 40 minit dah boleh sampai. Sekarang semua jalan highway”, katanya seorang netizen yang juga peminat ikan bakar.

Antara lokasi-lokasi menarik menyediakan ikan bakar sebagai menu utama ialah di Tanjung Lumpur, Kuantan, Umbai, Melaka, Bukit Malut, Langkawi, Seribong, Johor, Tawang, Kelantan, Pelabuhan Klang, Selangor, Bangi, Selangor, Jeram, Selangor dan lain-lain lagi.

Kenapa masyarakat kita gemarkan ikan bakar? Adakah rasanya? Sambalnya? Ikannya? Jawapannya adalah subjektif dan terpulang kepada setiap individu untuk menjawabnya.

Kajian menunjukkan ramai lelaki berumur 20 hingga 65 tahun mengalami masalah kolestrol tinggi yang merupakan punca utama kepada masalah sakit jantung.

Ikan Dibelah Dua

Gaya pemakanan yang tidak betul adalah penyumbang utama kepada masalah ini. Sekiranya kolestrol dalam badan sebanyak 240mg/dl, anda memang berisiko tinggi.

Oleh itu ikan merupakan makanan pilihan kerana ianya kaya dengan protein, omega-3, asam lemak, vitamin (B2 dan D), fosfos, kalsium, mineral dan simpanan minyak ikan yang amat tinggi bagi mengekalkan tubuh yang sihat.

Antara masakan yang senang, mudah dan sedap ialah ikan bakar. Masak ikan bakar ini ada pelbagai cara, antaranya ikan bakar biasa, ikan bakar berempah atau bersambal, ikan bakar kunyit dan lain-lain lagi.

Ikan bakar adalah satu menu yang paling popular di kalangan masyarakat Malaysia sejak zaman berzaman lagi. Ia sesuai dimakan bersama nasi atau diratah begitu sahaja. 

Justeru itu, restoran atau gerai menjual ikan bakar tumbuh bagai cendawan di seluruh negara. Malah ianya mendapat sambutan semua lapisan masyarakat termasuk pelancong-pelancong asing.

Ikan Dilumur Ibu Sambal

Menariknya kesemua restoran-restoran ikan bakar tersebut pasti meyediakan satu menu ikan bakar istimewa iaitu ikan bakar masak sambal.

Ikan bakar sambal ini boleh dimasak menggunakan pelbagai jenis ikan, antara ikan yang biasa diguna ialah ikan siakap, pari, jenahak, kembong, sebelah, merah, patin dan tilapia.

Kami ingin berkongsi dengan anda cara masak ikan bakar sambal paling sedap, paling murah dan paling ringkas.

Menariknya kos untuk membuat ikan bakar ini cuma hanya Rm15 sahaja. Kami menggunakan ikan siakap seberat 1 kg berharga Rm13.

Rasanya tidak perlulah kami beritahu berapa harga ikan siakap bakar seberat ini kalau berkunjung ke restoran-restoran ikan bakar. Bagi anda yang selalu berkunjung sudah pasti tahu harganya.

Ikan Siakap Siap Dilumur Ibu Sambal

Ikan siakap yang telah dibelah dua seperti bentuk rama-rama diletakkan di atas daun pisang. Kemudian kami lumurkan 2 sudu ibu sambal sehingga rata pada semua bahagian.

Selepas itu kami tabur hirisan halia dan 2 batang serai yang telah diketuk dan tutup bahagian atas sekali lagi dengan daun pisang.

Sekarang ikan bakar bersambal atau ikan bakar berempah telah sedia untuk dipanggang di atas kuali selama kira-kira 15 minit.

Bagi memastikan ikan bakar tersebut masak serata kami tutup kuali tersebut dengan penutup agar haba panas terperangkap di dalamnya.

Apabila penutup dibuka selepas 15 minit, bau sambal yang harum semerbak menusuk ke dalam hidung.

Ikan Siakap Sedia Untuk Dibakar

Kombinasi sambal dan aroma daun pisang yang wangi menyebabkan tiba-tiba perut terasa lapar apabila melihat warna ikan bakar yang begitu mengiurkan.

Selamat mencuba resipi ikan bakar ringkas dan mudah, pastinya anda seisi keluarga tidak akan berkunjung ke mana-mana restoran ikan bakar lagi selepas ini. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

DALCA DAGING DAN CARA PALING MUDAH MASAK DALCA…

Kongsikan...
Dalca Daging

Sebut saja dalca daging pasti terbayang ayam masak merah, daging kurma besar seketul dan acar timun.

Hidangan dalca daging ini memang tidak sah tanpa hidangan lain seperti di atas. Kebiasaannya ia dihidangkan pada majlis kenduri di kampung-kampung dengan kapasiti untuk enam orang semeja.

Menariknya gulai dalca daging akan sentiasa dibimbit dalam baldi plastik kecil oleh ‘jong kako’ atau pelayan yang sentiasa mundar-mandir dari meja ke meja untuk menambah dalca tersebut apabila melihat dalca dalam pinggang mula berkurangan.

Senario begini sudah kurang kelihatan kerana ‘trend’ masa kini yang lebih mengutamakan hidangan ala buffet. Kalau masih kelihatan pun, mungkin di kampung-kampung yang masih mengamalkan konsep gotong-royong dalam menyediakan makanan untuk majlis-majlis kenduri.

Dalca adalah sejenis gulai yang berwarna keemasan dan kemerahan hasil daripada pelbagai rempah-ratus yang dimasukkan ke dalamnya ketika memasak.

Dalca Daging

Lebih 70 peratus gulai dalca ini menggunakan pelbagai jenis sayur-sayuran seperti terung, kacang panjang dan sayur jagung. Ada juga di sesetengah tempat menggunakan umbuk kelapa dan buah ara sebagai sayurnya.

Manakala kandungan daging pula hanya lebih kurang 30 peratus sahaja. Kebiasaannya daging yang digunakan ialah daging cincang iaitu lebihan daripada daging elok yang digunakan untuk masakan lain.

Sebab itulah, pelayan akan sentiasa membawanya dalam baldi plastik kecil sebagai hidangan tambahan.

Walaupun dalca ini menggunakan lebihan daging elok, namun rasanya memang sedap. Tengok warnanya pun sudah mengiur dan menyelerakan.

Malah ada sesetengah tetamu yang hadir memintanya diisi dalam plastik untuk dibawa pulang sebagai buah tangan. Itulah kelebihan gulai dalca daging kampung.

Dalca Daging

Bahan asas untuk membuat dalca ini sebenarnya ialah ibu sambal, tanpanya warna agak pudar dan kurang kemerahannya.

Tambah pula bila menggunakan ibu sambal dalca daging ini akan bertambah enak dan sebati bersama rasa rempah-ratus yang lain.

Kebanyakan masyarakat hari ini beranggapan dalca ini sukar untuk dimasak kerana bahan-bahannya yang remeh.

Sudah sinonim di fikiran masing-masing hanya generasi lama saja yang tahu memasak dalca ini

Sebenarnya masak dalca daging ini cukup mudah dan senang, tidak seperti apa yang digambarkan. Mari tengok cara penyediaannya:

Dalca Daging

Bahan-bahanya;
Sedikit bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga hindi, hirisan halia, 3 biji terung, kacang panjang, sayur jagung, 1 biji tomato, 2 cili hijau, 500 gm daging lembu cincang, 1 paket rempah dalca, santan dan 3 sudu ibu sambal.

Cara membuatnya;
Tumis bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga hindi. Kemudian masukkan daging dan ibu sambal, kemudian kacau hingga sebati.

Masukkan rempah dalca, kemudian kacau dan tambah sedikit air. Masukkan halia, santan dan kacau sehingga mendidih.

Kemudian masukkan sayur (terung, sayur jagung, kacang panjang, tomato dan cili hijau). Garam dan gula secukup rasa.

Dalca Daging

Sungguh mudah, rujuk video untuk melihat cara dalca daging ringkas dimasak. Selamat mencuba menu masakan tradisional Melayu yang sedap dan lazat – D’APBROZE


Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

AYAM KOREA… RASAI KESEDAPANNYA TANPA PERGI KE KOREA…

Kongsikan...
Ayam Goreng Korea

Ayam goreng Korea adalah satu menu yang popular di kalangan masyarakat Malaysia hari ini. Rasanya yang masam, manis, ranggup dan pedas sememangnya sesuai dengan cita rasa orang kita.

Sebenarnya gelombang Korea Selatan ini mula meresap di jiwa orang-orang kita pada 2002 apabila stesen televisyen tempatan menyiarkan drama bersiri Winter Sonata.

Tidak cukup dengan itu budaya musik pop Korea iaitu K-Pop pula dibawa masuk, menjadi ikutan anak-anak muda kita pada hari ini.

Malah ramai antara kita beranggapan apa jua yang datang daripada Korea Selatan itu selari dengan peredaran zaman.

Justeru itu perkataan Korea meniti di bibir masyarakat kita. Satu kegilaan!!! Bila tanya makan mana? Menu apa? Melancong ke mana? Fesyen? Semuanya sebut Korea.

Ayam Goreng Korea

Nak masak apa? Jawapannya juga Ayam Korea. Tak apa laaaa. Mari kita tengok kelebihan Ayam Goreng Korea yang pastinya pedas berapi.

Ianya sesuai dimakan bersama nasi ataupun dimakan begitu saja. Saiznya yang kecil, ranggup bersalut tepung dan bersos menjadikan Ayam Korea ini sesuai dimakan sambil menonton televisyen bersama keluarga terutama pada hujung minggu.

Ayam goreng Korea ini disebut ‘Dak Ganjeong’ dalam Bahasa Korea Selatan, ayam yang dipotong halus digoreng dengan tepung dan disaluti dengan sos pedas dan manis.

‘Dak’ bermaksud ayam manakala ‘Gangjeong’ adalah sos pedas manis yang melekat pada ayam,

Campuran madu lebah yang merupakan salah satu bahan untuk membuat sos tersebut menyebabkan warnanya berkilat dan mengiurkan mata memandang.

Itulah kelebihan ayam goreng Korea sehingga restoran-restoran yang menyajikan masakan Korea tumbuh bagai cendawan di Malaysia.

Ayam Korea

Sampai ada yang berkata, “lidah ni sekarang selalu rasa nak jamah makanan Korea je. Memang suka sangat tengok masakan Korea sampai rasa nak cuba semua”.

Begitulah gelagak orang kita apabila pengaruh Korea mula sebati dan konon-kononnya ikut ‘trend’ masa kini serta peka dengan perubahan.

Tahu tak anda, bahan asas masak Ayam Goreng Korea ini juga daripada ‘Ibu Sambal D’Apbroze’ bagi menggantikan sos pedas Korea Ghocujang.

Siapa sangka yaaaa, ibu sambal ni boleh masak pelbagai masakan. Dari pelbagai menu masakan Melayu sehinggalah menu daripada luar negara. Kami juga memasukkan sedikit daun kari bagi menambah keharuman baunya.

Mari tengok cara buatnya; tumis bawang putih dan cili api, kemudian masukan 1 sudu besar ibu sambal, cili sos, madu, daun kari (pilihan), kicap, gula dan sedikit garam.

Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng dengan tepung, kacau hingga sebati. Kemudian angkat dan taburkan sedikit bijan (pilihan). Sekarang ayam goreng Korea telah sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba ayam goreng Korea, pasti sedap sehingga menjilat jari  sampai terbayang berada di negara Korea Selatan.

Ayam Korea
Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

SPAGHETTI BOLOGNESE…SPAGHETTI CARBONARA…ATAU SPAGHETTI ALA MALAYSIA?

Kongsikan...
Spaghetti Ala Malaysia

Mata terpandang bilah-bilah selinder kering kekuningan yang panjangnya kira-kira 20 sm. Bentuknya keras seperti plastik, teringat kepada bilah-bilah penyapu lantai simen yang berwarna-warni semasa zaman persekolahan suatu ketika dahulu. 

Menariknya bilah-bilah keras tadi, bila direndam ke dalam air yang mendidih akan bertukar menjadi lembut seperti mee. Itulah spaghetti iaitu makanan ruji atau utama penduduk Itali dan sebahagian daripada Eropah.

Perkataan spaghetti itu sendiri adalah berasal daripada perkataan Itali iaitu spaghetto bermaksud tali nipis yang membelit.


Ianya adalah pasta yang panjang, nipis, selinder dan pejal yang diperbuat daripada gandum serta air.

Spaghetti Itali diperbuat daripada gandum durum, manakala di tempat lain ianya diperbuat daripada tepung jenis lain.

Pada permulaanya spaghetti yang dihasilkan adalah sangat panjang, tetapi pada akhir abad ke-20 spaghetti pendek sepanjang 20-30 sm. mula dihasilkan.

Pelbagai menu spaghetti yang mendapat sambutan masyarakat menjadi hidangan utama di sesetengah restoran Malaysia. Antaranya, Spaghetti Carbonara, Spaghetti Bolognese, Spaghetti Aglio dan lain-lain lagi.



Hidangan spaghetti Bolognese merupakan salah satu menu utama yang mendapat sambutan di kalangan rakyat Malaysia.

Spaghetti Bolognese berasal dari Bolona, Itali, dan merupakan salah satu makanan tradisional yang popular masyarakat Itali.

Ianya sejenis pasta yang dimakan bersama sos tomato yang dicampur dengan daging. Rasa masam tomato menyebabkan Spaghetti Bolognese menjadi lebih enak dan digemari ramai.

Selain itu Spaghetti Carbonara juga merupakan antara menu yang menjadi kegilaan orang-orang kita. Apa tidaknya, sosnya berasaskan keju, daging dan telur dengan rasa yang lemak dan berkrim memang sesuai untuk kanak-kanak.

Jadi tidak hairanlah sos carbonara menjadi pilhan utama kepada ibu-ibu apabila menyajikan spaghetti kepada keluarga berbanding blognese yang agak masam sedikit.

Ada sesetengah berpendapat apabila sebut sahaja spaghetti, selalunya masam dan berkrim. Tidak salah masak spaghetti dengan sedikit kelainan, mungkin sosnya boleh dipelbagaikan dengan sedikit cita rasa Malaysia.



Ramai juga yang beranggapan bila digabungkan dengan cita rasa Malaysia ketulenan spaghetti itu sudah tiada lagi.

Semua itu adalah teori semata-mata, bak kata pepatah belum cuba belum tahu. Sesuatu yang baru perlu dicuba sebelum menilainya.

Lagipun, Malaysia ini adalah sebuah negara yang terkenal dengan jolokan syurga makanan kepada pelancong-pelancong samada dari dalam atau luar negara.

Malah pelancong-pelancong luar negara sendiri mengakui makanan-makanan Malaysia memang sedap dan memiliki rasa yang unik.

Berdasarkan kenyataan itu, resepi masakan Malaysia boleh diketengahkan atau diadaptasikan dengan masakan barat yang pasti ada kelainannya tersendiri.

Mari kita tengok cara masak spaghetti goreng ala Malaysia pula dengan menggunakan ibu sambal. Rasanya pasti sedap, setanding dengan masakan ala orang putih itu.

Cara memasaknya, panaskan 3 sudu ibu sambal, kemudian masukkan lauk-pauk dan sayur-sayuran. Akhir sekali masukkan 1 paket spaghetti yang telah dicelur dan kacau sehingga sebati.

Biarkan beberapa minit diatas dapur, kemudian angkat. Spaghetti ala Malaysia sudah sedia untuk dihidangkan. Rasai kelainannya, anda dan keluarga pasti menyukainya.

Rujuk demo video masakan nasi goreng untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

RESIPI ASPARAGUS GORENG & MEMILIH ASPARAGUS SEGAR…

Kongsikan...
Asparagus Goreng

Asparagus!!! Nak masak apa sayur asparagus ni? Itulah persoalan yang timbul, apabila melihatnya. Maka mulalah mencari resipi masak asparagus di internet. 

Cara masak sayur asparagus ini sebenarnya bukanlah susah sangat, cuma kita terkejut melihat bentuk dan rupanya. Maklumlah bukan selalu melihat asparagus ini, batangnya seakan-akan buluh kecil dan pucuknya meruncing tajam seperti rebung.

Pelbagai persoalan bermain di minda, sedap ke asparagus ni, keras ke batangnya, nak masak apa yaaaa… dan lain-lain lagi persoalan yang bermain.

Sebenarnya sayur asparagus ini kaya dengan zat besi, potassium, kalsium, fosforus, Vitamin A dan C.



Ketika membeli pastikan anda memilih sayur asparagus yang segar iaitu bewarna hijau, batang yang keras dan tidak layu. Pilih asparagus yang berbatang kecil, batang yang besar menyebabkan bahagian dalam berserabut dan bertekstur seperti kayu.

Cara untuk mengetahui samada batang itu keras atau lembut ialah dengan memegang menggunakan kedua-dua belah tangan pada bahagian pangkal.

Kemudian, lenturkan perlahan-lahan sehingga merasa keras dan patahkannya. Kebiasaannya bahagian ini bewarna keputihan kerana tertanam di dalam tanah dan terlindung dari cahaya matahari.



Sekiranya tidak mahu melenturnya, bahagian pangkal ini boleh juga dipotong terus kira-kira 3 inci dan dibuang.

Baru-baru ini kami sempat membeli sayur asparagus ketika berkunjung ke tanah tinggi Cameron Highlands.

Kebetulan kami menginap di salah sebuah apartmen yang turut menyediakan dapur dan peralatan memasak. Bolehlah memasak makanan simple atau ringkas untuk seisi keluarga.

Mari kita tengok cara memasak 500 gm sayur asparagus yang telah dipotong pendek kira-kira 3 inci.



Mula-mula tumis 1 ulas hirisan bawang putih, kemudian masukkan beberapa ekor udang dan satu setengah sudu ibu sambal.

Tambah sedikit air dan masukkan sayur asparagus yang telah dipotong tadi. Kacau hingga sebati dan akhir sekali masukkan hirisan 1 biji buah tomato. Tambah sedikit garam dan gula secukup rasa sebelum mengangkatnya.



Resipi masak asparagus ringkas ala Malaysia ini memang sedap samada dimakan bersama nasi beserta lauk-pauk lain atau dimakan begitu sahaja.

Selamat mencuba resipi masak asparagus yang simple dan ringkas ini.– D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

AYAM MASAK KICAP SAMBAL…ANAK-ANAK PUN BOLEH…

Kongsikan...
Ayam Masak Kicap Sambal

Sebut saja ayam masak kicap atau ayam kicap, pasti anak-anak gembira mendengarnya. Apa tidaknya, ayam masak kicap ni memang menjadi makanan kegemaran kanak-kanak.

Malah ada sesetengah daripada mereka cukup sekadar goreng ayam, kemudian cucur kicap di atasnya, dah memadai. Memang berseleralah anak-anak makan nasi, emak-emak pun gembira melihat telatah anak-anak mereka makan.

Sebenarnya menyediakan ayam masak kicap bukan semudah itu, perlu kreatif dalam menambah bahan-bahan lain agar anak-anak tidak mudah jemu. Sebut saja nak masak ayam kicap, pasti keluar daripada mulut mereka perkataan “Hoooorayyyy”.

Apa tidaknya, kehitaman warna kicap apabila bersalut dengan ayam yang telah digoreng akan nampak berkilat dan terserlah kesedapannya serta mengiurkan anak-anak.



Makanan yang sedap, sudah menjadi lumrah dan merupakan sebahagian daripada dunia mereka terutama dalam proses membesar.

Kali ini kami nak berkongsi masakan kegemaran kanak-kanak iaitu ayam masak kicap berperisa sambal sederhana pedas.

Ianya tidaklah pedas sangat, sekadar penyedap rasa yang dicampur pada kuah kicap bagi membangkitkan bau yang harum.

Tambahan lagi, dengan perisa ini kuah ayam masak kicap tersebut akan menjadi lebih pekat dan mudah menyerap masuk pada isi ayam yang telah digoreng terlebih dahulu sebelum itu.

Kami menggunakan ibu sambal sebagai bahan penyedap bagi menghasilkan ayam masak kicap sambal yang simple dan ringkas. Memang sesuai sekali untuk ibu-ibu yang sibuk, keluar rumah seawal pagi dan kembali ke rumah sudah agak malam.

Bahan-bahanya ialah:

– 1 ekor ayam dipotong halus

– 1 ulas bawang putih, dimayang

– 1 labu bawang besar yang dipotong

–  Sedikit halia

– 1 biji tomato dihiris nipis

– Kicap

– 2 sudu ibu sambal



Cara memasaknya:

Bawang putih ditumis, dikuti bawang besar dan halia. Masukkan kicap dan tambah sedikit air. Masukkan ibu sambal dan kacau sehingga sebati. Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng, diikuti buah tomato. Garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih beberapa minit sebelum mengangkatnya.

Selamat mencuba ayam masak kicap ringkas yang istimewa ini, pastinya tidak berapa pedas. Memang sesuai untuk anak-anak.

Rujuk demo video masakan ayam kicap sambal untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang




Kongsikan...

RESIPI AYAM MASAK MERAH ALA KENDURI KAMPUNG

Kongsikan...
Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Ayam Masak Merah merupakan salah satu menu utama  pada majlis  kenduri di kampong pada suatu ketika dulu. Hidangan seolah-olah tidak lengkap tanpanya.

Kebiasaannya Ayam Masak Merah ini dihidangkan bersama daging masak kurma dan gulai dalca untuk satu hidangan. Kesemua lauk tadi dipotong dalam ketulan besar khas untuk dimakan 5 orang kecuali gulai dalca yang sedia ditambah.

Kebiasaanya seekor ayam akan dipotong empat sebelum dimasak Ayam Masak Merah dalam kuantiti yang banyak menggunakan kawah secara gotong-royong.

Itulah keunikan masakan tradisional Melayu pada satu masa dahulu, semuanya dilakukan secara sukarela. Ikatan ukhwah sesama mereka semakin erat dengan kedengaran hilai-tawa pada setiap majlis kenduri yang diadakan sempena majlis perkahwinan.

Kini suasana sebegini sudah tiada lagi, peredaran zaman yang dilalui menyebabkan semuanya berubah. Penyediaan makanan telah diserahkan kepada penyedia perkhidmatan katering, manakala hidangan 5 orang semeja ditukar kepada stail buffet.



Tiada lagi pemandangan tetamu yang hadir terus ke meja panjang yang disediakan untuk mencukupkan bilangan 5 orang, sebelum pekerja lelaki sukarela mengangkat hidangan menggunakan dulang besar.

Gelaran yang diberikan kepada mereka di sesetengah tempat berbeza, seperti contoh di Kelantan dipanggil ‘Jong Kako’. Perwatakan mereka boleh dikenali dengan menyelempangkan tuala kecil ‘Good Morning’ bewarna putih di bahu masing-masing.

Mereka akan merai tetamu yang hadir, memastikan lauk-pauk dan nasi yang disediakan mencukupi. Pendek kata mereka juga yang menjadi pelayan mewakili tuan kerja atau majlis.

Baik atau buruk layanan yang diberikan, menggambarkan layanan yang diberikan oleh tuan majlis kepada tetamu yang hadir.

Tugas tuan rumah hanya menyambut semasa ketibaan dan bersalaman dengan tetamu ketika ingin pulang selepas selesai menikmati hidangan.

Manakala tugas menyediakan Ayam Masak Merah pula dilakukan oleh kaum wanita, bermula daripada proses menyiang dengan seekor ayam dipotong kepada 4 bahagian. Kebiasaanya 100 hingga 200 ekor ayam disediakan berperingkat-peringkat.

Ayam-ayam yang telah dipotong tadi digaul dengan garam kunyit sebelum digoreng dalam kuali yang besar.

Sekumpulan kaum ibu yang lain pula sibuk memotong cili kering, mengupas bawang merah dan bawang putih untuk dikisar sebelum ditumis menjadi ibu sambal iaitu bahan asas untuk memasak  Ayam Masak Merah.

Ayam-ayam yang telah siap digoreng tadi, dimasak sekali lagi dengan memasukkanya ke dalam ibu sambal.

Baru-baru ini kami memasak Ayam Masak Merah dengan kaedah di atas menggunakan ibu sambal.

Satu ekor ayam saiz sederhana dipotong 4 bahagian, dilumur garam kunyit, kemudian digoreng sederhana garing.

Selepas itu satu labu hirisan Bawang Holland ditumis, kemudian 4 sudu besar ibu sambal dimasukkan. Sedikit air, garam dan gula ditambah, dikacau sehingga sebati.

Akhir sekali, kami masukkan ayam yang telah digoreng tadi, Ayam Masak Merah telah tersedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba resipi Ayam Masak Merah ringkas, pasti menjilat jari. – D’ APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

Kongsikan...

MASAKAN SIMPLE DI KHLONG HAE FLOATING MARKET…

Kongsikan...
Khlong Hae Floating Market

Pelbagai juadah masakan simple atau ringkas berwarna-warni diletak berbaris di atas bot atau sampan pada permukaan sungai yang dikenali sebagai Khlong Hae Floating Market, Hatyai, Selatan Thailand.

Keriuhan suara wanita lengkap berpakaian tradisional mempamer skil memasak makanan simple di atas bot masing-masing merupakan satu tarikkan untuk pengunjung menghampiri bot-bot dengan lebih dekat lagi.

Pemandangan yang penuh warna-warni ini bertambah menarik lagi apabila setiap urusniaga dilakukan menggunakan bakul yang diikat pada sebatang galah untuk menghulur makanan yang dipesan beserta bayarannya sekali.



Perniagaan bermula seawal jam 3 petang sehingga jam 9 malam setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad. 
Pelbagai masakkan simple seperti nasi goreng, mee goreng, sup, makanan laut, kueh-mueh, pelbagai minuman ringan dan lain-lain lagi boleh ditempah di sepanjang platform yang menempatkan kira-kira 100 buah bot yang berlabuh di situ.

Anda pasti terkejut masakan simple bergoreng yang dimasak di atas bot berkenaan boleh disiapkan dalam masa 5 hingga 10 minit walaupun dalam jumlah yang banyak.

Pasti ada rahsianya bagaimana masakan simple begitu dapat disiapkan dalam masa yang singkat. Kami memesan nasi goreng udang atau lebih dikenali dengan panggilan ‘Kao Pad Khun’ dalam bahasa tempatan.

Cukup simple dan ringkas cara mereka memasaknya, bawang putih ditumis, kemudian beberapa ekor udang diletak, nasi putih dimasukkan diikuti bahan-bahan lain yang telah disediakan. Siap!!!! Nasi goreng bewarna keputihan ala Nasi Goreng Cina itu sedia untuk dimakan.



Selain itu pelbagai  jenis sosej makanan laut dicucuk pada bilahan buluh turut  dibakar di situ. Rasanya sungguh sedap apabila dicicah dengan sos pencicah Thai yang berbau harum dan wangi.


Majoriti masyarakat yang berniaga di sini adalah rakyat tempatan yang beragama Islam, ada juga di kalangan mereka penganut agama Budhha. Bagi pengunjung yang mementingkan makanan halal perlulah berhat-hati memilih makanan ringkas di situ.

Sementara itu, kemudahan tempat makan turut disediakan di kawasan sekitar dengan terdapat beberapa meja dan bangku kayu siap dengan peneduh daripada atap rumbia.



Namun, suasana kebersihan sekitar agak kurang dititk beratkan oleh pihak penganjur di mana anjing-anjing liar berkeliaran di bawah meja mencari makanan ketika pengunjung sedang menikmati makanan.

Sedikit sebanyak ini menjejaskan kebersihan kawasan sekitar, pelbagai virus bawaan anjing liar mungkin boleh merebak kepada pengunjung sekiranya perkara ini tidak dipedulikan.

Pihak berwajib seharusnya peka akan perkara ini, ramai pengunjung yang beragama Islam agak kurang selesa dengan kehadiran anjing liar di kawasan menjual makanan seperti itu walaupun harga makanan yang dijual agak berpatutan.



Keghairahan untuk menikmati makanan simple yang dimasak secara ringkas dan mod bercuti akan menjadi hambar akibat persekitaran yang kurang selesa itu –
D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang



Kongsikan...

NASI LEMAK PINK, SAMBAL MERAH…

Kongsikan...
Nasi Lemak Pink

Mata terpandang nasi berwarna pink atau merah jambu dalam almari kaca sebuah restoran di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Menarik sekali warnanya, maklumlah selama ini hanya biasa melihat Nasi Kerabu, Nasi Minyak dan Nasi Hujan Panas sahaja yang bukan berwarna putih.

Apabila menghampiri almari berkenaan, ternyata sekali ianya adalah nasi lemak berwarna pink. Jarang sekali orang menjual nasi lemak sedemikian, namun tiada apa pun kelebihannya.

Rasa nasi lemak berkenaan tetap sama, masih menggunakan santan sebagai bahan asas masakan dan begitu juga lauk-pauknya.

Walaupun warnanya berbeza dengan nasi lemak biasa iaitu putih tetapi sambalnya tetap sama warnanya.

Mana mungkin untuk menukar warna sambal yang sememangnya merah kepada pink kecuali cilinya bukan berwarna merah.

Sambal Ikan Bilis

Sebenarnya, apa-apa warna sekalipun nasi lemak itu, ianya bergantung kepada sejauh mana sedap sambalnya. Sambal merupakan kuah yang digaul bersama nasi dan dimakan bersama lauk-pauk lain yang juga berasaskan sambal.

Sebelum lauk-pauk lain dimasak seperti ikan bilis, sotong dan kerang, sambal tumis perlu disediakan terlebih dahulu.

Bahan asas untuk membuat sambal tumis pula ialah cili kering, bawang merah dan bawang putih. Ketiga-tiga bahan ini hendaklah dikisar dan ditumis untuk tempoh yang agak lama.

Proses inilah yang tidak sanggup dilalui oleh sesetengah individu ketika membuat nasi lemak walaupun dia seorang yang pandai memasak. Ianya agak rumit bagi memastikan sambal tumis yang dihasilkan betul-betul sedap.

Nasi Lemak Putih

Tidak hairanlah baru-baru ini Chef Wan mengutuk sambal tumis yang disediakan oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan di lobi menunggu ‘premier lounge’ sebelum berlepas ke Bangkok dari KLIA.

Menurut Chef Wan, sambal tumisnya cair dan menjijikan, malah dia sanggup terajang tukang masak yang menyediakan sambal tumis tersebut dan tidak membenarkan masuk dapur sekiranya beliau merupakan ketua chef di situ.

Sambal tumis berkenaan boleh merosakkan imej masakan Melayu dan nasi lemak itu sendiri, kata Chef Wan lagi.

Tidak ramai daripada masyarakat hari ini tahu bagaimana hendak membuat sambal nasi lemak yang betul-betul sedap. Makumlah budaya masyarakat hari ini yang lebih suka makan di kedai daripada memasak sendiri di rumah.

Sambal Ikan Bilis Ibu Sambal

Sebenarnya membuat sambal tumis nasi lemak ini bukan susah sangat, malah di pasaran telah ada terjual sambal tumis yang siap dimasak. Cuma bergantung kepada kita untuk memilih jenama yang sedap.

Baru-baru ini kami ada membuat sambal ikan bilis untuk dimakan dengan nasi lemak menggunakan ibu sambal.

Cukup senang dan mudah, tumis satu biji Bawang Holland, kemudian masukkan 3 sudu besar ibu sambal dan sedikit air. Kacau hingga sebati sebelum masukkan 2 genggam ikan bilis yang sudah digoreng. – D’APBROZE


Rujuk Video Masak Telor Sambal

 Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang







Kongsikan...

10 PAKET KUEY TEOW HASILKAN PULANGAN RM201

Kongsikan...

Nampak sedap!!! Warnanya pun memang mengiurkan… Begitulah tekak orang kita bila melihat makanan, warna yang menarik pasti sedap rasanya. Bagi peminat kuey teow goreng warna memainkan peranan penting, sekiranya pudar maka kurang pecah air liurnya.

Kuey Teow Kerang, satu menu yang mendapat sambutan di kalangan masyarakat kita. Makanan ini senang didapati di pasar-pasar malam atau di kaki-kaki lima kedai yang dimasak mengikut pesanan pelanggan.

Tidak kurang juga yang sanggup beratur panjang semata-mata untuk membelinya walaupun hanya sebungkus. Tak sah, menikmati Kuey Teow Kerang tanpa membawa balik cili jeruk hijau yang dipotong.

Baru-baru ini kami bercadang untuk memasak Kuey Teow Kerang bagi merai kawan-kawan anak yang datang beraya di rumah . Masanya agak singkat dan kebetulan pula kami agak sibuk dengan undangan rumah terbuka Hari Raya Idilfitri.

Keputusan diambil untuk menggunakan ibu sambal yang dijual di pasaran bagi memasak kuey teow tersebut. Lalu kami menyediakan bahan-bahan iaitu 10 paket kuey teow seberat 450gm setiap satu, 2 paket isi kerang, daun kucai, sayur toge dan 1 botol ibu sambal.

Setelah bahan-bahan tersedia kami mula menggoreng, kami rasa terkejut masa yang diambil untuk menyiapkan Kuey Teow Kerang itu kira-kira 10 minit sahaja.

Sungguh mudah dan cepat apabila menggunakan ibu sambal, masa tidak terluang begitu sahaja untuk mengupas bawang merah, bawang putih dan cili kering. Lebih menarik lagi, kami tidak perlu lagi kisar dan tumis bahan-bahan tersebut.

Demonstrasi video: 1 paket kuey teow 1 sudu ibu sambal 

Tenyata ianya merupakan satu fenomena baru dalam dunia masakan bagi mereka yang kesuntukan masa. Malah ibu sambal ini boleh dijadikan bahan masakan untuk mereka yang berhajat untuk berniaga Kuey Teow Kerang bagi mencari pendapatan sampingan.

Apa tidaknya, 10 paket kuey teow (4.5 kg) baru RM10, 2 paket isi kerang RM15, daun kucai RM4, sayur toge RM4 dan 1 botol ibu sambal RM16. Kesemuanya berjumlah RM49.

Satu paket kuey teow boleh menghasilkan 5 pinggang Kuey Teow Kerang yang boleh dijual dengan harga RM5 sepinggang. Kalau 10 paket bermakna 50 pinggang, didarab dengan RM5 bersamaan dengan RM250 hasil jualan. Jikalau di tolak dengan kos bahan mentah RM49, masih ada untung kasar RM201.

Wah!!! Lumayan juga pendapatannya, bagi mereka yang tercari-cari perniagaan ringkas, mudah dan menguntungkan, inilah peluangnya. Hanya perlu cari lokasi yang strategik, mulakan secara kecil-kecilan. Insha Allah… Di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...
Scroll To Top