7 PERKARA TENTANG SAMBAL NASI LEMAK ANDA PERLU TAHU…

Kongsikan...

SAMBAL NASI LEMAK

Sambal Nasi Lemak

Warna merah berkilat, rasanya pula sedikit pedas, masam dan masin adalah ciri-ciri sambal nasi lemak yang sedap serta digemari oleh semua lapisan masyarakat.

Perlu dingat bukan semua orang Malaysia sukakan pedas, alternatifnya ialah menghasilkan sambal yang sederhana pedas bagi membolehkan orang ramai menikmatinya.

Ada sesetengah individu sukakan sambal yang nampak biji-biji cili di dalamnya.

”Sambal yang ada biji ni, gerenti pedas. Tak kick laaaa kalau tak pedas, baru laaaaa berpeluh bila pekenanya”, kata salah seorang peminat sambal nasi lemak.

”Saya pula tak suka pedas sangat, perut mula meragam kalau makan pedas. Ada kalanya terpaksa berulang-alik ke tandas”, kata yang lain pula.

Sambal Nasi Lemak

Semuanya itu adalah subjektif, bergantung kepada individu masing-masing samada inginkan sambal yang ada biji cili atau tiada.

Tiada hujah yang mengatakan sambal yang banyak biji cili itu tidak elok dan begitu juga sambal yang tiada biji.

Sebenarnya sambal nasi lemak yang tidak ada biji cili kelihatan lebih bersih dan warnanya lebih merah serta mengiurkan mata memandang.

Apa tidaknya warna kemerahannya kelihatan sekata berbanding dengan yang banyak biji iaitu diselang-seli merah sambal dan biji bewarna agak keputihan menjadikan pandangan mata sedikit terbatas.

SAMBAL NASI LEMAK – SAKIT APENDIKS

Kebanyakan sambal nasi lemak yang dihidangkan di hotel warnanya merah berkilat dan tidak kelihatan walau sebiji pun biji cili.

Sambal Nasi Lemak

”Nak hasilkan sambal yang sedap dan menarik kena buang biji cili tu sampai tak ada langsung. Kalau malas boleh saja buat sambal tanpa buang biji, jadi juga”, kata salah seorang chef sebuah hotel ternama.

Jadi jelaslah berdasarkan pandangan chef berkenaan kenapa sesetengah sambal nasi lemak yang dijual atau dibuat ada biji cili yang banyak.

Sementara itu, ada juga yang berpandangan sambal yang mempunyai banyak biji cili di dalamnya boleh menyebabkan Penyakit Apendiks.

Tanggapan tersebut adalah mitos semata-mata, mungkin itu hanya tanggapan masyarakat zaman dahulu yang melarang memakan jambu batu dan cili kerana boleh menyebabkan sakit perut.

Menurut Penolong Profesor Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya (CUCMS) dan juga Pakar Perubatan Dalaman, Dr Maisara Yusra, tiada kajian saintifik membuktikan apendiks disebabkan pemakanan apatah lagi dikaitkan dengan cili dan jambu batu. 

Sambal Nasi Lemak,

SAMBAL NASI LEMAK – CILI SESUAI

Begitu juga dalam memilih cili untuk menghasilkan sambal nasi lemak, ada pelbagai jenis cili di pasaran yang anda boleh pilih samada cili kering pedas, sederhana pedas dan tidak pedas ketika membeli.

Sebagaimana disebut sebelum, tidak semua rakyat Malaysia suka makan pedas. Oleh itu eloklah memilih cili kering sederhana pedas agar sambal yang dihasilkan menepati cita rasa semua lapisan masyarakat.

Bukan setakat itu sahaja, kanak-kanak yang gemarkan nasi lemak pun boleh menikmatinya tanpa perlu bertanya sambal nasi lemak ini pedas ke mak?

Caranya ialah dengan memilih cili kering yang buahnya kelihatan sedikit berkerinting dan berkedut. Saiznya sederhana besar dan boleh dibeli dengan mudah di pasar-pasar raya.

Harga cili jenis ini dalam dalam lingkungan RM17 sekilogram iaitu harga terbaru di pasaran untuk bulan Mac 2020.

Sambal Nasi Lemak

SAMBAL NASI LEMAK – CARA MUDAH BUAT

Sambal nasi lemak kebiasaanya menggunakan ikan bilis goreng sebagai lauk utamanya selain telur rebus.

Ada yang memasaknya terus bersama sambal yang disediakan sebelum itu dan tidak kurang juga yang meletakkan ikan bilis goreng bersama lauk-pauk lain.

Sambal Nasi Lemak

Ikan bilis tadi digoreng garing supaya lebih ranggup dan sedap. Kebiasaannya ikan yang digunakan adalah bersaiz kecil.

Sebenarnya membuat sambal nasi lemak ini sekarang tidak perlu lagi ke pasar raya untuk memilih cili kering, bawang dan sebagainya.

Malah kerja-kerja menyiang cili kering, bawang dan kisar semua itu sudah tidak perlu dilakukan lagi. Maklumlah semua nak cepat, tidak berbaloi rasanya kalau sekadar untuk menyediakan sambal nasi lemak hanya untuk 5 orang.

Kami hanya panaskan ibu sambal yang ada dijual di pasaran, kemudian tambahkan sedikit air sebab ianya pekat. Setakat untuk 5 orang makan memadai guna 4 sudu besar sahaja.

Sambal Nasi Lemak

Kemudian masukkan ikan bilis yang telah siap digoreng, kacau sampai sebati. Garam dan gula ditambah secukup rasa, sambal nasi lemak siap untuk dihidangkan. – D’Apbroze

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

Kongsikan...

5 SEBAB LARANGAN MAKAN DI RESTORAN SEMASA PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN

Kongsikan...

PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Elakan kesesakan ketika membeli makanan

Perintah Kawalan Pergerakan mula dikuat kuasa pada 18 hingga 31 Mac, 2020 untuk mengawal penularan wabak Covid-19 terus merebak di Malaysia.

Ianya telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin beberapa hari sebelum penguatkuasaannya.

Orang ramai diarahkan supaya berada di rumah sepanjang tempoh tersebut dan hanya ketua keluarga sahaja dibenarkan keluar membeli barangan keperluan apabila keadaan mendesak.

Memandangkan terdapat peningkatan kes baharu yang tinggi setiap hari, pada 25 Mac lepas Muhyiddin sekali lagi mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan sehingga 14 April, 2020.

PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN – MAKAN DI RUMAH

Antara larangan Perintah Kawalan Pergerakan yang perlu dipatuhi ialah larangan berkumpul dan makan di premis-premis yang menjual makanan.

Namun begitu membeli secara bungkus dan membawa balik ke rumah adalah dibenarkan. Orang ramai juga dinasihatkan tidak berada lama di kedai-kedai menjual makanan bagi mengelakkan berlakunya kesesakan.

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Berhimpun di Kedai Kopi

Larangan berkumpul dan makan di kedai-kedai makan ini sememangnya ada asasnya kerana wabak Covid-19 ini boleh berjangkit melalui titisan cecair atau ‘droplet’ yang terhasil daripada percikan air liur ketika bercakap atau batuk dan bukannya secara bawaan udara atau ‘airborne’.

Pakar Perubatan Keluarga, Klinik Kesihatan Jinjang Kepong, Dr Siti Khamsiah Abd Shukor, berkata ‘air droplet’ bersifat agak berat dan tidak akan berterbangan bagi jarak lebih satu meter.

Berdasarkan penerangan di atas, masyarakat harus faham kenapa larangan makan di kedai makan dikuat kuasakan.

Secara amnya, kebersihan meja atau kerusi yang disediakan di kedai makan boleh diragui akan kebersihannya. Adakah pemilik kedai melakukan kerja-kerja penyahkuman secara berkala?

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Perlu peka dengan kebersihan 

Bayangkan sekiranya tiada kerja-kerja pembersihan dilakukan dan sebelum itu ada seorang pembawa wabak Covid-19 batuk atau bersin semasa makan di meja berkenaan.

Selepas dia beredar anda pula yang duduk dimeja tersebut dan tangan bersentuhan pada permukaan meja berkenaan.

Tangan yang diletakkan di atas meja tadi, kemudian menyentuh hidung dan mata. Apakah kuman atau bakteria Covid-19 tidak akan memasuki hidung atau mata anda?

Cuba bayangkan sekiranya anda menerima jangkitan tersebut dan membawa balik ke rumah. Bagaimana pula dengan keluarga yang anda sayangi?

Sebab itulah Perintah Kawalan Pergerakan yang dikenakan melarang orang ramai makan di premis menjual makanan bagi mengekang penularan wabak.

Selain itu juga, apabila orang ramai bersesak mengerumuni makanan yang hendak dibeli, risikonya amat tinggi kerana jarak sosial yang ditetapkan ialah perlu berada 1 meter antara satu sama lain.

Seperkara lagi adakah semua yang datang membeli itu memakai mask menutup hidung dan mulut dan bebas daripada Covid-19?

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Pastikan makanan yang dibeli terjamin kebersihannya


PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN – MASAK SENDIRI

Oleh itu bagi mereka yang sering makan di luar sebelum wabak melanda, maka masak sendiri dirumah adalah jalan terbaik bagi mengawal wabak daripada terus menular.

Semua ini bagi menjaminkan tahap kesihatan diri dan keluarag berada pada tahap terbaik bagi mengelakkan kita menjadi mangsa Covid-19 yang sehingga kini masih tiada penawarnya.

Sebenarnya masak sendiri di rumah banyak kelebihan, apa tidaknya makanan yang kita masak masih lagi segar, bersih dan rasanya sudah pasti amat berlainan dengan apa yang dibeli dari kedai.

Selain itu, memasak sendiri dan makan bersama keluarga di rumah tambah mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan selain dapat menikmati hidangan enak dengan kos yang lebih murah.

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Makan di rumah eratkan hubungan kekeluargaan

Pelbagai menu boleh dirancang untuk dimasak setiap hari terutama ketika menjalani Perintah Kawalan Pergerakan ini.

Bukannya susah sangat, semua maklumat pada jari anda, sebut sahaja nak masak apa, pelbagai resipi ada di internet.

Kalau zaman dahulu memang agak susah, nak masak sesuatu masakan kena ada cikgu yang mengajar, kena masuk kelas masakan.

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Masak sendiri di rumah

Sekarang semuanya mudah, yang tak pandai memasak pun boleh belajar melalui ‘Youtube’, tambahan pula pelbagai jenis pes masakan ada dijual di kedai atau secara dalam talian  bagi memudahkan anda semua.

Pokok pangkalnya mahu atau tidak mahu saja, orang kata tepuk dada tanya selera. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Teringat saya semasa kali pertama memasak asam pedas suatu ketika dahulu, penyediaan bahan sehinggalah boleh dihidangkan mengambil masa kira-kira 3 jam.

Sekarang dengan adanya pelbagai inovasi, percaya tak kalau saya katakan memasak asam pedas tak sampai pun 30 minit sudah siap. Pasti anda terkejut, rasanya pun lebih sedap daripada apa yang dijual di kedai.

Perintah Kawalan Pergerakan
Perintah Kawalan Pergerakan – Masak sendiri di rumah

Oleh itu patuhilah Perintah Kawalan Pergerakan yang ditetapkan, sekurang-kurangnya anda telah menunaikan kewajipan sebagai rakyat yang ingin melihat kedaulatan undang-undang negara terpelihara. – D’Apbroze

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

5 MASAKAN MELAYU PALING SENANG… NO. 4 PASTI MENGEJUTKAN ANDA…

Kongsikan...

MASAKAN MELAYU

Masakan Melayu

Masakan Melayu kebiasaannya banyak menggunakan rempah-ratus, tetapi sedikit berbeza dengan masakan India.

Perbezaan ketara ialah santan digunakan dalam Masakan Melayu, bertujuan untuk melemakkan dan memekatkan lagi makanan yang dihasilkan.

Walaupun rasanya sedikit pedas, tetapi kepedasannya tidak sama dengan makanan daripada Timur Tengah atau India.

Bahan utama dalam menyediakan Masakan Melayu ialah bawang merah, bawang putih, cili segar dan juga cili kering.

Bahan-bahan ini dikisar dan ditumis bagi menghasilkan sambal tumis atau ibu sambal yang kemudian dicampur dengan rempah-ratus lain ketika proses memasak pelbagai variasi masakan.

Pendek kata setiap rumah pada suatu masa dahulu memang sudah tersedia sambal di dapur untuk kegunaan harian.

Kebiasaanya sambal dibuat untuk kegunaan seminggu kerana bimbang akan cepat rosak, maklumlah pada masa itu peti sejuk masih belum ada.

Itulah asas kepada Masakan Melayu, dengan menggunakan sambal pelbagai makanan dapat dihasilkan. Antaranya rendang, gulai, masakan bergoreng, masak sambal, kuah laksa, asam pedas dan lain-lain lagi.

MASAKAN MELAYU PALING SENANG

1. Asam Pedas

Masakan Melayu
Asam Pedas

Asam pedas adalah salah satu Masakan Melayu yang popular di kalangan pelbagai lapisan masyarakat Malaysia. Rasanya yang pedas dan masam menjadikan ianya enak dimakan bersama nasi panas.

Sebagaimana yang dinyatakan sebelum, bahan asas kepada Masakan Melayu ialah cili, bawang merah dan bawang putih, asam pedas juga menggunakan bahan-bahan tersebut.

Teringat pengalaman pertama memasaknya lebih 15 tahun dahulu. Dinding dapur habis terpercik dengan sambal yang sedang mendidih ketika memasak sambal untuk masak asam pedas.

Gara-gara ingin mencuba masak sendiri asam pedas, dapur pun turut terkena percikan sambal yang dimasak selama kira-kira 2 jam sebelum ikan dimasukkan.

Pendek kata pada masa itu, kalau nak cepat tak usahlah berangan nak makan asam pedas buatan sendiri. Apa taknya, kalau 2 jam menunggu belum tentu tekak dapat merasanya.

Mari kita tengok cara paling mudah masak asam pedas, siapa kata ianya payah untuk dimasak.



2. Rendang

Masakan Melayu
Rendang Ayam

Sebut saja rendang, pasti ramai yang beranggapan ianya merupakan salah satu Masakan Melayu yang agak sukar dan remeh untuk dimasak.

Satu stigma pada minda masyarakat kita hari ini, hanya generasi lama sahaja yang mampu masak makanan tradisional ini. Betulkah?

Bagi mereka, penyediaan bahan-bahannya amat rumit dan memasaknya mengambil masa yang lama, walhal bahan-bahan asasnya sama seperti asam pedas juga.

Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat kerana ramai daripada generasi sekarang tidak mahu mencubanya walhal cara memasaknya agak mudah sama seperti Masakan Melayu yang lain.

Mari kita tengok cara memasaknya yang cukup senang dengan menggunakan ibu sambal.



3. Kuah Laksa Penang

Masakan Melayu
Kuah Laksa Penang

Laksa Penang merupakan salah satu lagi makanan kegemaran setiap lapisan masyarakat Malaysia tidak kira Melayu, Cina atau India.

Ianya juga di sebut sebagai Asam Laksa bagi sesetengah masyarakat Cina.

Mereka percaya makanan ini berasal dari negara China yang dibawa masuk oleh nenek moyang mereka ke Tanah Melayu untuk bekerja di lombong bijih timah pada satu masa dulu.

Hakikatnya Laksa Penang adalah merupakan salah satu Masakan Melayu popular masyarakat kita terutama di bahagian utara Semenanjung.

Cara membuatnya amat senang, perhatikan video cara memasaknya:



4. Nasi Goreng

Masakan Melayu
Nasi Goreng

Teringat masa kanak-kanak, apabila emak hendak buat nasi goreng, perkara pertama yang akan disuruh anak-anaknya ialah kupas bawang merah, bawang putih dan potong cili kering.

Selepas itu bahan-bahan tadi ditumbuk menggunakan lesung batu, barulah ianya ditumis untuk dijadikan sambal nasi goreng.

Sekarang gaya hidup sudah berubah selari dengan peredaran masa, ramai yang kekurangan masa untuk menumbuk apatah lagi menyiang bahan-bahan untuk memasak Masakan Melayu.

Pendek kata semuanya nak cepat, masak pun nak cepat dan yang lebih mustahak masa perlu dijimatkan.

Kami kongsikan cara paling cepat masak nasi goreng yang pasti sedap, 5 minit jer siap. Hanya 2 sudu besar ibu sambal untuk 5 pinggang nasi goreng. Saksikan video di bawah:



5. Gulai/Kari Ayam

Masakan Melayu
Gulai Ayam Kampung

Satu lagi Masakan Melayu yang paling digemari terutamanya kanak-kanak ialah gulai/kari ayam yang dimakan bersama nasi putih atau pun dicicah dengan roti.

Petua untuk membuat gulai ayam sedap dengan warnanya nampak kemerahan ialah dengan menggunakan ibu sambal.

Amat mudah dan menjimatkan, itulah pengalaman kami lalui sendiri ketika memasak gulai ayam untuk kenduri tahlil. Hanya 8 botol ibu sambal digunakan untuk 16 ekor ayam seberat 2 kg setiap satu.

Untuk melihat bagaimana ibu sambal digunakan ketika memasak gulai ayam, saksikan video di bawah:

Kesimpulannya kelima-lima masakan di atas memang senang untuk dimasak, anda tidak perlu lagi bersusah payah menyediakan bahan-bahannya sekiranya kesuntukan masa.

Gunalah produk-produk alternatif yang sedia ada di pasaran yang banyak memberi tambah nilai untuk kelangsungan hidup seharian. Terdapat banyak produk Muslim yang dikeluarkan untuk membantu memudahkan anda dalam menyediakan Masakan Melayu. – D’Apbroze

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

SANGGUP MEMANDU 100 KM DEMI IKAN BAKAR SEDAP…

Kongsikan...

IKAN BAKAR 

Ikan Bakar
Ikan Siakap Bakar

Ikan bakar sedap! Sanggup memandu lebih 100 kilometer semata-mata untuk menikmatinya. Satu kegilaan, sebut sahaja di mana ada medan ikan bakar sedap, mereka akan pergi.

“Alahhh bukannya jauh sangat sambil lepak dengan kawan-kawan. Dok rumah pun tak ada benda nak buat. 40 minit dah boleh sampai. Sekarang semua jalan highway. “, katanya seorang netizen.

Antara lokasi-lokasi menarik menyediakan ikan bakar sebagai menu utama ialah di Tanjung Lumpur, Kuantan, Umbai, Melaka, Bukit Malut, Langkawi, Seribong, Johor, Tawang, Kelantan, Pelabuhan Klang, Selangor, Bangi, Selangor, Jeram, Selangor dan lain-lain lagi.

Setiap hujung minggu terutamanya pada waktu malam boleh dikatakan kawasan-kawasan yang tersebut di atas akan dibanjiri dengan pengunjung sehinggakan ada sesetengah kedai pengunjungya terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan meja. 

Kebanyakan pengunjung adalah terdiri mereka yang sudah berkeluarga dan ada juga segelintir anak-anak muda bermotosikal.

Kenapa masyarakat kita gemarkan ikan bakar? Adakah rasanya? Sambalnya? Ikannya? Jawapannya adalah subjektif dan terpulang kepada setiap individu untuk menjawabnya.

Kajian menunjukkan ramai lelaki berumur bawah 50 tahun mengalami masalah kolestrol tinggi yang merupakan punca utama kepada masalah sakit jantung.

Ikan Bakar
Ikan Dibelah Dua

Gaya pemakanan yang tidak betul adalah penyumbang utama kepada masalah ini. Sekiranya kolestrol dalam badan sebanyak 240mg/dl, anda memang berisiko tinggi.

Oleh itu ikan merupakan makanan pilihan kerana ianya kaya dengan protein, omega-3, asam lemak, vitamin (B2 dan D), fosfos, kalsium, mineral dan simpanan minyak ikan yang amat tinggi bagi mengekalkan tubuh yang sihat.

Antara masakan yang senang, mudah dan sedap ialah ikan bakar. Masak ikan bakar ini ada pelbagai cara, antaranya bakar biasa, bakar berempah atau bersambal, bakar kunyit dan lain-lain lagi.

Ianya merupakan menu yang paling popular di kalangan masyarakat Malaysia sejak zaman berzaman lagi. Sesuai dimakan bersama nasi atau diratah begitu sahaja. 

Justeru itu, restoran atau gerai menjual ikan bakar tumbuh bagai cendawan di seluruh negara. Malah ianya mendapat sambutan semua lapisan masyarakat termasuk pelancong-pelancong asing.

IKan Bakar
Ikan Dilumur Ibu Sambal

Menariknya kesemua restoran-restoran tersebut pasti meyediakan satu menu istimewa iaitu ikan bakar masak sambal.

Ikan bakar sambal ini boleh dimasak menggunakan pelbagai jenis ikan, antara ikan yang biasa diguna ialah ikan siakap, pari, jenahak, kembong, sebelah, merah, patin dan tilapia.

RESEPI IKAN BAKAR SEDAP

Kami ingin berkongsi dengan anda cara masak ikan bakar sambal kegemaran ramai paling sedap, paling murah dan paling ringkas.

Menariknya kos untuk membuatnya hanya Rm15 sahaja. Kami menggunakan ikan siakap seberat 1 kg berharga Rm13.

Rasanya tidak perlulah kami beritahu berapa harga ikan siakap seberat ini yang telah siap dibakar kalau berkunjung ke restoran-restoran ikan bakar. Bagi anda yang selalu berkunjung sudah pasti tahu harganya.

Ikan Bakar
Ikan Siakap Siap Dilumur Ibu Sambal

Ikan siakap yang telah dibelah dua seperti bentuk rama-rama diletakkan di atas daun pisang. Kemudian kami lumurkan 2 sudu ibu sambal sehingga rata pada semua bahagian.

Selepas itu kami tabur hirisan halia dan 2 batang serai yang telah diketuk dan tutup bahagian atas sekali lagi dengan daun pisang.

Sekarang ikan bakar bersambal atau berempah telah sedia untuk dipanggang di atas kuali selama kira-kira 15 minit.

Bagi memastikan ikan tersebut masak serata kami tutup kuali tersebut dengan penutup agar haba panas terperangkap di dalamnya.

Apabila penutup dibuka selepas 15 minit, bau sambal yang harum semerbak menusuk ke dalam hidung.

Ikan Bakar
Ikan Siakap Sedia Untuk Dibakar

Kombinasi sambal dan aroma daun pisang yang wangi menyebabkan tiba-tiba perut terasa lapar apabila melihat warnanya yang begitu mengiurkan.

Selamat mencuba resipi ikan bakar ringkas dan mudah, pastinya anda seisi keluarga tidak akan berkunjung ke mana-mana restoran ikan bakar lagi selepas ini. – D’APBROZE


Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

CARA MASAK DALCA DAGING PALING MUDAH ANDA PERLU TAHU…

Kongsikan...

DALCA DAGING

Dalca Daging
Dalca Daging

Sebut saja dalca daging pasti terbayang ayam masak merah, daging kurma besar seketul dan acar timun.

Dalca adalah sejenis gulai yang berwarna keemasan dan kemerahan hasil daripada pelbagai rempah-ratus yang dimasukkan ke dalamnya ketika memasak.

Kebiasaannya ia dihidangkan pada majlis kenduri di kampung-kampung dengan kapasiti untuk enam orang semeja.

Sekiranya tetamu yang hadir belum mencukupi bilangan untuk sesebuah meja, selagi itulah hidangan tidak akan diangkat.

Sambil menunggu meja dipenuhkan, tetamu berkenaan akan berbual-bual dengan tetamu lain yang hadir. Secara tidak langsung tali silaturahim bertambah akrab dan kemesraan di antara mereka makin bertambah.  

Itulah budaya masyarakat Melayu pada masa dahulu, nak makan pun kena tunggu ahli korum cukup.

Budaya sebegini mengajar masyarakatnya bersabar dan hormat menghormati antara satu sama lain tanpa mementingkan diri sendiri.

Senario begini sudah kurang kelihatan kerana ‘trend’ masa kini yang lebih mengutamakan hidangan ala buffet. Kalau masih kelihatan pun, mungkin di kampung-kampung yang masih mengamalkan konsep gotong-royong dalam menyediakan makanan untuk majlis-majlis kenduri.

Dalca Daging
Dalca Daging

Lebih 70 peratus gulai dalca ini menggunakan pelbagai jenis sayur-sayuran seperti terung, kacang panjang dan sayur jagung. Ada juga di sesetengah tempat menggunakan umbuk kelapa dan buah ara sebagai sayurnya.

Oleh itu di sesetengah tempat ada juga yang memanggilnya dalca sayur kerana jumlah sayur yang digunakan adalah lebih banyak berbanding dengan daging atau lauk.

Manakala kandungan daging pula hanya lebih kurang 30 peratus sahaja. Kebiasaannya daging yang digunakan ialah daging cincang iaitu lebihan daripada daging elok yang digunakan untuk masakan lain.

Menariknya gulai ini akan sentiasa dibimbit dalam baldi plastik kecil oleh ‘jong kako’ atau pelayan yang sentiasa mundar-mandir dari meja ke meja untuk menambah dalca tersebut apabila melihat dalca dalam pinggang mula berkurangan.

Sebab itulah, pelayan akan sentiasa membawanya dalam baldi plastik kecil sebagai hidangan tambahan.

Walaupun dalca ini menggunakan lebihan daging elok, namun rasanya memang sedap. Tengok warnanya pun sudah mengiur dan menyelerakan.

Malah ada sesetengah tetamu yang hadir memintanya diisi dalam plastik untuk dibawa pulang sebagai buah tangan. Itulah kelebihan gulai dalca daging kampung.

Dalca Daging
Dalca Daging


CARA MUDAH MASAK DALCA DAGING

Bahan asas untuk membuat dalca ini sebenarnya ialah ibu sambal, tanpanya warna agak pudar dan kurang kemerahannya.

Tambah pula bila menggunakan ibu sambal dalca daging ini akan bertambah enak dan sebati bersama rasa rempah-ratus yang lain.

Selain itu, ibu sambal ini boleh dikatakan sebagai bahan penyedap dalam masakan dalca kerana rasanya yang pedas, masam, masin dan manis.

Pendek kata dengan menggunakan ibu sambal dalca yang dimasak sudah secukup  rasa tanpa perlu menambah serbuk perasa lain seperti ajinomoto dan sebagainya.

Di samping itu, ianya juga mengeluarkan aroma wangi yang menusuk ke hidung apabila setiap kali tukang masak mengacaunya. 

Kebanyakan masyarakat hari ini beranggapan dalca ini sukar untuk dimasak kerana bahan-bahannya yang remeh.

Sudah sinonim di fikiran masing-masing hanya generasi lama saja yang tahu memasak dalca ini

Sebenarnya memasaknya cukup mudah dan senang, tidak seperti apa yang digambarkan. Mari tengok cara penyediaannya:

Dalca Daging
Dalca Daging

Bahan-bahanya;
Sedikit bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga hindi, hirisan halia, 3 biji terung, kacang panjang, sayur jagung, 1 biji tomato, 2 cili hijau, 500 gm daging lembu cincang, 1 paket rempah dalca, santan dan 3 sudu ibu sambal.

Cara membuatnya;
Tumis bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga hindi. Kemudian masukkan daging dan ibu sambal, kemudian kacau hingga sebati.

Masukkan rempah dalca, kemudian kacau dan tambah sedikit air. Masukkan halia, santan dan kacau sehingga mendidih.

Kemudian masukkan sayur (terung, sayur jagung, kacang panjang, tomato dan cili hijau). Garam dan gula secukup rasa.

Dalca Daging
Dalca Daging

Sungguh mudah, rujuk video untuk melihat cara dalca daging ringkas dimasak. Selamat mencuba menu masakan tradisional Melayu yang sedap dan lazat – D’APBROZE


Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

RESIPI AYAM KOREA ALA RESTORAN KOREA

Kongsikan...

AYAM KOREA

Ayam Korea
Ayam Goreng Korea

Ayam Korea adalah satu menu yang popular di kalangan masyarakat Malaysia hari ini. Rasanya yang masam, manis, ranggup dan pedas sememangnya sesuai dengan cita rasa orang kita.

Sebenarnya gelombang Korea Selatan ini mula meresap di jiwa orang-orang kita pada 2002 apabila stesen televisyen tempatan menyiarkan drama bersiri Winter Sonata.

Tidak cukup dengan itu budaya musik pop Korea iaitu K-Pop pula dibawa masuk, menjadi ikutan anak-anak muda kita pada hari ini.

Malah ramai antara kita beranggapan apa jua yang datang daripada Korea Selatan itu selari dengan peredaran zaman.

Justeru itu perkataan Korea meniti di bibir masyarakat kita. Satu kegilaan!!! Bila tanya makan mana? Menu apa? Melancong ke mana? Fesyen? Semuanya sebut Korea.

Ayam Korea
Ayam Goreng Korea

Nak masak apa? Jawapannya juga Ayam Korea. Tak apa laaaa. Mari kita tengok kelebihan Ayam Korea yang pastinya pedas berapi.

Ianya sesuai dimakan bersama nasi ataupun dimakan begitu saja. Saiznya yang kecil, ranggup bersalut tepung dan bersos menjadikan Ayam Korea ini sesuai dimakan sambil menonton televisyen bersama keluarga terutama pada hujung minggu.

Ayam Korea ini disebut ‘Dak Ganjeong’ dalam Bahasa Korea Selatan, ayam yang dipotong halus digoreng dengan tepung dan disaluti dengan sos pedas dan manis.

‘Dak’ bermaksud ayam manakala ‘Gangjeong’ adalah sos pedas manis yang melekat pada ayam,

Campuran madu lebah yang merupakan salah satu bahan untuk membuat sos tersebut menyebabkan warnanya berkilat dan mengiurkan mata memandang.

Itulah kelebihan Ayam Korea sehingga restoran-restoran yang menyajikan masakan Korea tumbuh bagai cendawan di Malaysia.

Ayam Korea

Sampai ada yang berkata, “lidah ni sekarang selalu rasa nak jamah makanan Korea je. Memang suka sangat tengok masakan Korea sampai rasa nak cuba semua”.

Begitulah gelagak orang kita apabila pengaruh Korea mula sebati dan konon-kononnya ikut ‘trend’ masa kini serta peka dengan perubahan.

Tahu tak anda, bahan asas masak Ayam Goreng Korea ini juga daripada ‘Ibu Sambal D’Apbroze’ bagi menggantikan sos pedas Korea Ghocujang.

Siapa sangka yaaaa, ibu sambal ni boleh masak pelbagai masakan. Dari pelbagai menu masakan Melayu sehinggalah menu daripada luar negara. Kami juga memasukkan sedikit daun kari bagi menambah keharuman baunya.

RESIPI AYAM KOREA

Mari tengok cara buatnya; tumis bawang putih dan cili api, kemudian masukan 1 sudu besar ibu sambal, cili sos, madu, daun kari (pilihan), kicap, gula dan sedikit garam.

Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng dengan tepung, kacau hingga sebati. Kemudian angkat dan taburkan sedikit bijan (pilihan). Sekarang ayam goreng Korea telah sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba ayam goreng Korea, pasti sedap sehingga menjilat jari  sampai terbayang berada di negara Korea Selatan.

Ayam Korea
Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

SPAGHETTI GORENG… SPAGHETTI BOLOGNESE…SPAGHETTI ALA MALAYSIA?

Kongsikan...
Spaghetti Goreng
Spaghetti Goreng Ala Malaysia

SPAGHETTI GORENG ALA MALAYSIA

Rupanya spaghetti goreng ala Malaysia ni enak dan sedap rasanya, sedikit pejal berbanding dengan mee. Teringat semasa pertama kali melihatnya, pelbagai persoalan timbul.

Mata terpandang bilah-bilah selinder kering kekuningan yang panjangnya kira-kira 20 sm. Bentuknya keras seperti plastik, teringat kepada bilah-bilah penyapu lantai simen yang berwarna-warni semasa zaman persekolahan suatu ketika dahulu. 

Menariknya bilah-bilah keras tadi, bila direndam ke dalam air yang mendidih akan bertukar menjadi lembut seperti mee. Itulah spaghetti iaitu makanan ruji atau utama penduduk Itali dan sebahagian daripada Eropah.

Perkataan spaghetti itu sendiri adalah berasal daripada perkataan Itali iaitu spaghetto bermaksud tali nipis yang membelit.


Ianya adalah pasta yang panjang, nipis, selinder dan pejal yang diperbuat daripada gandum serta air.

Spaghetti Itali diperbuat daripada gandum durum, manakala di tempat lain ianya diperbuat daripada tepung jenis lain.

Pada permulaanya spaghetti yang dihasilkan adalah sangat panjang, tetapi pada akhir abad ke-20 spaghetti pendek sepanjang 20-30 sm. mula dihasilkan.

Pelbagai menu spaghetti yang mendapat sambutan masyarakat menjadi hidangan utama di sesetengah restoran Malaysia. Antaranya Spaghetti Carbonara, Spaghetti Bolognese, Spaghetti Aglio, Spaghetti Goreng Ala Malaysia dan lain-lain lagi.

Spaghetti Goreng

Hidangan spaghetti Bolognese merupakan salah satu menu utama yang mendapat sambutan di kalangan rakyat Malaysia.

Spaghetti Bolognese berasal dari Bolona, Itali, dan merupakan salah satu makanan tradisional yang popular masyarakat Itali.

Ianya sejenis pasta yang dimakan bersama sos tomato yang dicampur dengan daging. Rasa masam tomato menyebabkan Spaghetti Bolognese menjadi lebih enak dan digemari ramai.

Selain itu Spaghetti Carbonara juga merupakan antara menu yang menjadi kegilaan orang-orang kita. Apa tidaknya, sosnya berasaskan keju, daging dan telur dengan rasa yang lemak dan berkrim memang sesuai untuk kanak-kanak.

Jadi tidak hairanlah sos carbonara menjadi pilhan utama kepada ibu-ibu apabila menyajikan spaghetti kepada keluarga berbanding blognese yang agak masam sedikit.

Ada sesetengah berpendapat apabila sebut sahaja spaghetti, selalunya masam dan berkrim. Tidak salah masak spaghetti goreng dengan sedikit kelainan, mungkin sosnya boleh dipelbagaikan dengan sedikit cita rasa Malaysia.

Spaghetti Goreng


Ramai juga yang beranggapan bila digabungkan dengan cita rasa Malaysia ketulenan spaghetti goreng itu sudah tiada lagi.

Semua itu adalah teori semata-mata, bak kata pepatah belum cuba belum tahu. Sesuatu yang baru perlu dicuba sebelum menilainya.

Lagipun, Malaysia ini adalah sebuah negara yang terkenal dengan jolokan syurga makanan kepada pelancong-pelancong samada dari dalam atau luar negara.

Malah pelancong-pelancong luar negara sendiri mengakui makanan-makanan Malaysia memang sedap dan memiliki rasa yang unik.

Berdasarkan kenyataan itu, resepi masakan Malaysia boleh diketengahkan atau diadaptasikan dengan masakan barat yang pasti ada kelainannya tersendiri.

Mari kita tengok cara masak spaghetti goreng ala Malaysia pula dengan menggunakan ibu sambal. Rasanya pasti sedap, setanding dengan masakan ala orang putih itu.

Cara memasaknya, panaskan 3 sudu ibu sambal, kemudian masukkan lauk-pauk dan sayur-sayuran. Akhir sekali masukkan 1 paket spaghetti yang telah dicelur dan kacau sehingga sebati.

Biarkan beberapa minit diatas dapur, kemudian angkat. Spaghetti goreng ala Malaysia sudah sedia untuk dihidangkan. Rasai kelainannya, anda dan keluarga pasti menyukainya.

Rujuk demo video masakan nasi goreng untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

RESIPI ASPARAGUS GORENG & MEMILIH ASPARAGUS SEGAR…

Kongsikan...

Pilih Sayur Asparagus

Asparagus
Asparagus Goreng

Asparagus!!! Nak masak apa sayur ni? Itulah persoalan yang timbul, apabila melihatnya. Maka mulalah mencari resipi memasaknya di internet. 

Cara masak sayur ini sebenarnya bukanlah susah sangat, cuma kita terkejut melihat bentuk dan rupanya. Maklumlah bukan selalu melihat sayur ini, batangnya seakan-akan buluh kecil dan pucuknya meruncing tajam seperti rebung.

Pelbagai persoalan bermain di minda, sedap ke sayur ni, keras ke batangnya, nak masak apa yaaaa… dan lain-lain lagi persoalan yang bermain.

Sebenarnya sayur asparagus ini kaya dengan zat besi, potassium, kalsium, fosforus, Vitamin A dan C.

Asparagus

Ketika membeli pastikan anda memilih sayur yang segar iaitu bewarna hijau, batang yang keras dan tidak layu. Pilih batang kecil, batang yang besar menyebabkan bahagian dalam berserabut dan bertekstur seperti kayu.

Cara untuk mengetahui samada batang itu keras atau lembut ialah dengan memegang menggunakan kedua-dua belah tangan pada bahagian pangkal.

Kemudian, lenturkan perlahan-lahan sehingga merasa keras dan patahkannya. Kebiasaannya bahagian ini bewarna keputihan kerana tertanam di dalam tanah dan terlindung dari cahaya matahari.

Asparagus

Sekiranya tidak mahu melenturnya, bahagian pangkal ini boleh juga dipotong terus kira-kira 3 inci dan dibuang.

Masak Sayur Asparagus

Baru-baru ini kami sempat membeli sayur asparagus ketika berkunjung ke tanah tinggi Cameron Highlands.

Kebetulan kami menginap di salah sebuah apartmen yang turut menyediakan dapur dan peralatan memasak. Bolehlah memasak makanan simple atau ringkas untuk seisi keluarga.

Mari kita tengok cara memasak 500 gm sayur asparagus yang telah dipotong pendek kira-kira 3 inci.

Asparagus

Mula-mula tumis 1 ulas hirisan bawang putih, kemudian masukkan beberapa ekor udang dan satu setengah sudu ibu sambal.

Tambah sedikit air dan masukkan sayur yang telah dipotong tadi. Kacau hingga sebati dan akhir sekali masukkan hirisan 1 biji buah tomato. Tambah sedikit garam dan gula secukup rasa sebelum mengangkatnya.

Asparagus

Resipi masak asparagus ringkas ala Malaysia ini memang sedap samada dimakan bersama nasi beserta lauk-pauk lain atau dimakan begitu sahaja. Selamat mencuba resipi yang simple dan ringkas ini.– D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

AYAM MASAK KICAP SAMBAL KESUKAAN ANAK-ANAK…

Kongsikan...

AYAM MASAK KICAP

Ayam Masak Kicap Ayam Masak Kicap Sambal

Sebut saja ayam masak kicap atau ayam kicap, pasti anak-anak gembira mendengarnya. Apa tidaknya, ayam masak sebegini memang makanan kegemaran kanak-kanak.

Malah ada sesetengah daripada mereka cukup sekadar goreng ayam, kemudian cucur kicap di atasnya, dah memadai. Memang berseleralah anak-anak makan nasi, emak-emak pun gembira melihat telatah anak-anak mereka makan.

Sebenarnya menyediakan masakan ini bukan semudah itu, perlu kreatif dalam menambah bahan-bahan lain agar anak-anak tidak mudah jemu. Sebut saja nak masak ayam kicap, pasti keluar daripada mulut mereka perkataan “Hoooorayyyy”.

Apa tidaknya, kehitaman warna kicap apabila bersalut dengan ayam yang telah digoreng akan nampak berkilat dan terserlah kesedapannya serta mengiurkan anak-anak.

Ayam Masak Kicap

AYAM KICAP SAMBAL SESUAI UNTUK ANAK-ANAK

Makanan yang sedap, sudah menjadi lumrah dan merupakan sebahagian daripada dunia mereka terutama dalam proses membesar.

Kali ini kami nak berkongsi masakan kegemaran kanak-kanak iaitu ayam masak kicap berperisa sambal sederhana pedas.

Ianya tidaklah pedas sangat, sekadar penyedap rasa yang dicampur pada kuah kicap bagi membangkitkan bau yang harum.

Tambahan lagi, dengan perisa ini kuah ayam masak kicap tersebut akan menjadi lebih pekat dan mudah menyerap masuk pada isi ayam yang telah digoreng terlebih dahulu sebelum itu.

Ayam Masak Kicap

Kami menggunakan ibu sambal sebagai bahan penyedap bagi menghasilkan ayam masak kicap sambal yang simple dan ringkas. Memang sesuai sekali untuk ibu-ibu yang sibuk, keluar rumah seawal pagi dan kembali ke rumah sudah agak malam.

Bahan-bahanya ialah:

– 1 ekor ayam dipotong halus

– 1 ulas bawang putih, dimayang

– 1 labu bawang besar yang dipotong

–  Sedikit halia

– 1 biji tomato dihiris nipis

– Kicap

– 2 sudu ibu sambal

Ayam Masak Kicap

Cara memasaknya:

Bawang putih ditumis, dikuti bawang besar dan halia. Masukkan kicap dan tambah sedikit air. Masukkan ibu sambal dan kacau sehingga sebati. Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng, diikuti buah tomato. Garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih beberapa minit sebelum mengangkatnya.

Selamat mencuba ayam masak kicap ringkas yang istimewa ini, pastinya tidak berapa pedas. Memang sesuai untuk anak-anak.

Rujuk demo video masakan ayam kicap sambal untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakanKlik Di sini Sekarang
Kongsikan...

RESIPI AYAM MASAK MERAH KENDURI KAMPUNG

Kongsikan...

AYAM MASAK MERAH

Ayam Masak Merah
Ayam Masak Merah 1 Bahagian

Ayam Masak Merah merupakan salah satu menu utama  pada majlis  kenduri di kampong pada suatu ketika dulu. Hidangan seolah-olah tidak lengkap tanpanya.

Kebiasaannya Ayam Masak Merah ini dihidangkan bersama daging masak kurma dan gulai dalca untuk satu hidangan. Kesemua lauk tadi dipotong dalam ketulan besar khas untuk dimakan 5 orang kecuali gulai dalca yang sedia ditambah.

Kebiasaanya seekor ayam akan dipotong empat sebelum dimasak Ayam Masak Merah dalam kuantiti yang banyak menggunakan kawah secara gotong-royong.

Itulah keunikan masakan tradisional Melayu pada satu masa dahulu, semuanya dilakukan secara sukarela. Ikatan ukhwah sesama mereka semakin erat dengan kedengaran hilai-tawa pada setiap majlis kenduri yang diadakan sempena majlis perkahwinan.

Kini suasana sebegini sudah tiada lagi, peredaran zaman yang dilalui menyebabkan semuanya berubah. Penyediaan makanan telah diserahkan kepada penyedia perkhidmatan katering, manakala hidangan 5 orang semeja ditukar kepada stail buffet.

Ayam Masak Merah

Tiada lagi pemandangan tetamu yang hadir terus ke meja panjang yang disediakan untuk mencukupkan bilangan 5 orang, sebelum pekerja lelaki sukarela mengangkat hidangan menggunakan dulang besar.

Gelaran yang diberikan kepada mereka di sesetengah tempat berbeza, seperti contoh di Kelantan dipanggil ‘Jong Kako’. Perwatakan mereka boleh dikenali dengan menyelempangkan tuala kecil ‘Good Morning’ bewarna putih di bahu masing-masing.

Mereka akan merai tetamu yang hadir, memastikan lauk-pauk dan nasi yang disediakan mencukupi. Pendek kata mereka juga yang menjadi pelayan mewakili tuan kerja atau majlis.

Baik atau buruk layanan yang diberikan, menggambarkan layanan yang diberikan oleh tuan majlis kepada tetamu yang hadir.

Tugas tuan rumah hanya menyambut semasa ketibaan dan bersalaman dengan tetamu ketika ingin pulang selepas selesai menikmati hidangan.

Ayam Masak Merah

AYAM MASAK MERAH KENDURI KAMPUNG

Manakala tugas menyediakan Ayam Masak Merah pula dilakukan oleh kaum wanita, bermula daripada proses menyiang dengan seekor ayam dipotong kepada 4 bahagian. Kebiasaanya 100 hingga 200 ekor ayam disediakan berperingkat-peringkat.

Ayam-ayam yang telah dipotong tadi digaul dengan garam kunyit sebelum digoreng dalam kuali yang besar.

Sekumpulan kaum ibu yang lain pula sibuk memotong cili kering, mengupas bawang merah dan bawang putih untuk dikisar sebelum ditumis menjadi ibu sambal iaitu bahan asas untuk memasak  Ayam Masak Merah.

Ayam-ayam yang telah siap digoreng tadi, dimasak sekali lagi dengan memasukkanya ke dalam ibu sambal.

Baru-baru ini kami memasak Ayam Masak Merah dengan kaedah di atas menggunakan ibu sambal.

Satu ekor ayam saiz sederhana dipotong 4 bahagian, dilumur garam kunyit, kemudian digoreng sederhana garing.

Selepas itu satu labu hirisan Bawang Holland ditumis, kemudian 4 sudu besar ibu sambal dimasukkan. Sedikit air, garam dan gula ditambah, dikacau sehingga sebati.

Akhir sekali, kami masukkan ayam yang telah digoreng tadi, Ayam Masak Merah telah tersedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba resipi Ayam Masak Merah ringkas, pasti menjilat jari. – D’ APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

Ayam Masak Merah

Kongsikan...
Scroll To Top