RESIPI ASPARAGUS GORENG & MEMILIH ASPARAGUS SEGAR…

Kongsikan...
Asparagus Goreng

Asparagus!!! Nak masak apa sayur asparagus ni? Itulah persoalan yang timbul, apabila melihatnya. Maka mulalah mencari resipi masak asparagus di internet. 

Cara masak sayur asparagus ini sebenarnya bukanlah susah sangat, cuma kita terkejut melihat bentuk dan rupanya. Maklumlah bukan selalu melihat asparagus ini, batangnya seakan-akan buluh kecil dan pucuknya meruncing tajam seperti rebung.

Pelbagai persoalan bermain di minda, sedap ke asparagus ni, keras ke batangnya, nak masak apa yaaaa… dan lain-lain lagi persoalan yang bermain.

Sebenarnya sayur asparagus ini kaya dengan zat besi, potassium, kalsium, fosforus, Vitamin A dan C.



Ketika membeli pastikan anda memilih sayur asparagus yang segar iaitu bewarna hijau, batang yang keras dan tidak layu. Pilih asparagus yang berbatang kecil, batang yang besar menyebabkan bahagian dalam berserabut dan bertekstur seperti kayu.

Cara untuk mengetahui samada batang itu keras atau lembut ialah dengan memegang menggunakan kedua-dua belah tangan pada bahagian pangkal.

Kemudian, lenturkan perlahan-lahan sehingga merasa keras dan patahkannya. Kebiasaannya bahagian ini bewarna keputihan kerana tertanam di dalam tanah dan terlindung dari cahaya matahari.



Sekiranya tidak mahu melenturnya, bahagian pangkal ini boleh juga dipotong terus kira-kira 3 inci dan dibuang.

Baru-baru ini kami sempat membeli sayur asparagus ketika berkunjung ke tanah tinggi Cameron Highlands.

Kebetulan kami menginap di salah sebuah apartmen yang turut menyediakan dapur dan peralatan memasak. Bolehlah memasak makanan simple atau ringkas untuk seisi keluarga.

Mari kita tengok cara memasak 500 gm sayur asparagus yang telah dipotong pendek kira-kira 3 inci.



Mula-mula tumis 1 ulas hirisan bawang putih, kemudian masukkan beberapa ekor udang dan satu setengah sudu ibu sambal.

Tambah sedikit air dan masukkan sayur asparagus yang telah dipotong tadi. Kacau hingga sebati dan akhir sekali masukkan hirisan 1 biji buah tomato. Tambah sedikit garam dan gula secukup rasa sebelum mengangkatnya.



Resipi masak asparagus ringkas ala Malaysia ini memang sedap samada dimakan bersama nasi beserta lauk-pauk lain atau dimakan begitu sahaja.

Selamat mencuba resipi masak asparagus yang simple dan ringkas ini.– D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

AYAM MASAK KICAP SAMBAL…ANAK-ANAK PUN BOLEH…

Kongsikan...
Ayam Masak Kicap Sambal

Sebut saja ayam masak kicap atau ayam kicap, pasti anak-anak gembira mendengarnya. Apa tidaknya, ayam masak kicap ni memang menjadi makanan kegemaran kanak-kanak.

Malah ada sesetengah daripada mereka cukup sekadar goreng ayam, kemudian cucur kicap di atasnya, dah memadai. Memang berseleralah anak-anak makan nasi, emak-emak pun gembira melihat telatah anak-anak mereka makan.

Sebenarnya menyediakan ayam masak kicap bukan semudah itu, perlu kreatif dalam menambah bahan-bahan lain agar anak-anak tidak mudah jemu. Sebut saja nak masak ayam kicap, pasti keluar daripada mulut mereka perkataan “Hoooorayyyy”.

Apa tidaknya, kehitaman warna kicap apabila bersalut dengan ayam yang telah digoreng akan nampak berkilat dan terserlah kesedapannya serta mengiurkan anak-anak.



Makanan yang sedap, sudah menjadi lumrah dan merupakan sebahagian daripada dunia mereka terutama dalam proses membesar.

Kali ini kami nak berkongsi masakan kegemaran kanak-kanak iaitu ayam masak kicap berperisa sambal sederhana pedas.

Ianya tidaklah pedas sangat, sekadar penyedap rasa yang dicampur pada kuah kicap bagi membangkitkan bau yang harum.

Tambahan lagi, dengan perisa ini kuah ayam masak kicap tersebut akan menjadi lebih pekat dan mudah menyerap masuk pada isi ayam yang telah digoreng terlebih dahulu sebelum itu.

Kami menggunakan ibu sambal sebagai bahan penyedap bagi menghasilkan ayam masak kicap sambal yang simple dan ringkas. Memang sesuai sekali untuk ibu-ibu yang sibuk, keluar rumah seawal pagi dan kembali ke rumah sudah agak malam.

Bahan-bahanya ialah:

– 1 ekor ayam dipotong halus

– 1 ulas bawang putih, dimayang

– 1 labu bawang besar yang dipotong

–  Sedikit halia

– 1 biji tomato dihiris nipis

– Kicap

– 2 sudu ibu sambal



Cara memasaknya:

Bawang putih ditumis, dikuti bawang besar dan halia. Masukkan kicap dan tambah sedikit air. Masukkan ibu sambal dan kacau sehingga sebati. Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng, diikuti buah tomato. Garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih beberapa minit sebelum mengangkatnya.

Selamat mencuba ayam masak kicap ringkas yang istimewa ini, pastinya tidak berapa pedas. Memang sesuai untuk anak-anak.

Rujuk demo video masakan ayam kicap sambal untuk lebih memahaminya.– D’APBROZE



Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang




Kongsikan...

AYAM MASAK MERAH & JONG KAKO KAMPUNG…

Kongsikan...
Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Ayam Masak Merah merupakan salah satu menu utama  pada majlis  kenduri di kampong pada suatu ketika dulu. Hidangan seolah-olah tidak lengkap tanpanya.

Kebiasaannya Ayam Masak Merah ini dihidangkan bersama daging masak kurma dan gulai dalca untuk satu hidangan. Kesemua lauk tadi dipotong dalam ketulan besar khas untuk dimakan 5 orang kecuali gulai dalca yang sedia ditambah.

Kebiasaanya seekor ayam akan dipotong empat sebelum dimasak Ayam Masak Merah dalam kuantiti yang banyak menggunakan kawah secara gotong-royong.

Itulah keunikan masakan tradisional Melayu pada satu masa dahulu, semuanya dilakukan secara sukarela. Ikatan ukhwah sesama mereka semakin erat dengan kedengaran hilai-tawa pada setiap majlis kenduri yang diadakan sempena majlis perkahwinan.

Kini suasana sebegini sudah tiada lagi, peredaran zaman yang dilalui menyebabkan semuanya berubah. Penyediaan makanan telah diserahkan kepada penyedia perkhidmatan katering, manakala hidangan 5 orang semeja ditukar kepada stail buffet.



Tiada lagi pemandangan tetamu yang hadir terus ke meja panjang yang disediakan untuk mencukupkan bilangan 5 orang, sebelum pekerja lelaki sukarela mengangkat hidangan menggunakan dulang besar.

Gelaran yang diberikan kepada mereka di sesetengah tempat berbeza, seperti contoh di Kelantan dipanggil ‘Jong Kako’. Perwatakan mereka boleh dikenali dengan menyelempangkan tuala kecil ‘Good Morning’ bewarna putih di bahu masing-masing.

Mereka akan merai tetamu yang hadir, memastikan lauk-pauk dan nasi yang disediakan mencukupi. Pendek kata mereka juga yang menjadi pelayan mewakili tuan kerja atau majlis.

Baik atau buruk layanan yang diberikan, menggambarkan layanan yang diberikan oleh tuan majlis kepada tetamu yang hadir.

Tugas tuan rumah hanya menyambut semasa ketibaan dan bersalaman dengan tetamu ketika ingin pulang selepas selesai menikmati hidangan.

Manakala tugas menyediakan Ayam Masak Merah pula dilakukan oleh kaum wanita, bermula daripada proses menyiang dengan seekor ayam dipotong kepada 4 bahagian. Kebiasaanya 100 hingga 200 ekor ayam disediakan berperingkat-peringkat.

Ayam-ayam yang telah dipotong tadi digaul dengan garam kunyit sebelum digoreng dalam kuali yang besar.

Sekumpulan kaum ibu yang lain pula sibuk memotong cili kering, mengupas bawang merah dan bawang putih untuk dikisar sebelum ditumis menjadi ibu sambal iaitu bahan asas untuk memasak  Ayam Masak Merah.

Ayam-ayam yang telah siap digoreng tadi, dimasak sekali lagi dengan memasukkanya ke dalam ibu sambal.

Baru-baru ini kami memasak Ayam Masak Merah dengan kaedah di atas menggunakan ibu sambal.

Satu ekor ayam saiz sederhana dipotong 4 bahagian, dilumur garam kunyit, kemudian digoreng sederhana garing.

Selepas itu satu labu hirisan Bawang Holland ditumis, kemudian 4 sudu besar ibu sambal dimasukkan. Sedikit air, garam dan gula ditambah, dikacau sehingga sebati.

Akhir sekali, kami masukkan ayam yang telah digoreng tadi, Ayam Masak Merah telah tersedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba resipi Ayam Masak Merah ringkas, pasti menjilat jari. – D’ APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

Kongsikan...

MASAKAN SIMPLE DI KHLONG HAE FLOATING MARKET…

Kongsikan...
Khlong Hae Floating Market

Pelbagai juadah masakan simple atau ringkas berwarna-warni diletak berbaris di atas bot atau sampan pada permukaan sungai yang dikenali sebagai Khlong Hae Floating Market, Hatyai, Selatan Thailand.

Keriuhan suara wanita lengkap berpakaian tradisional mempamer skil memasak makanan simple di atas bot masing-masing merupakan satu tarikkan untuk pengunjung menghampiri bot-bot dengan lebih dekat lagi.

Pemandangan yang penuh warna-warni ini bertambah menarik lagi apabila setiap urusniaga dilakukan menggunakan bakul yang diikat pada sebatang galah untuk menghulur makanan yang dipesan beserta bayarannya sekali.



Perniagaan bermula seawal jam 3 petang sehingga jam 9 malam setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad. 
Pelbagai masakkan simple seperti nasi goreng, mee goreng, sup, makanan laut, kueh-mueh, pelbagai minuman ringan dan lain-lain lagi boleh ditempah di sepanjang platform yang menempatkan kira-kira 100 buah bot yang berlabuh di situ.

Anda pasti terkejut masakan simple bergoreng yang dimasak di atas bot berkenaan boleh disiapkan dalam masa 5 hingga 10 minit walaupun dalam jumlah yang banyak.

Pasti ada rahsianya bagaimana masakan simple begitu dapat disiapkan dalam masa yang singkat. Kami memesan nasi goreng udang atau lebih dikenali dengan panggilan ‘Kao Pad Khun’ dalam bahasa tempatan.

Cukup simple dan ringkas cara mereka memasaknya, bawang putih ditumis, kemudian beberapa ekor udang diletak, nasi putih dimasukkan diikuti bahan-bahan lain yang telah disediakan. Siap!!!! Nasi goreng bewarna keputihan ala Nasi Goreng Cina itu sedia untuk dimakan.



Selain itu pelbagai  jenis sosej makanan laut dicucuk pada bilahan buluh turut  dibakar di situ. Rasanya sungguh sedap apabila dicicah dengan sos pencicah Thai yang berbau harum dan wangi.


Majoriti masyarakat yang berniaga di sini adalah rakyat tempatan yang beragama Islam, ada juga di kalangan mereka penganut agama Budhha. Bagi pengunjung yang mementingkan makanan halal perlulah berhat-hati memilih makanan ringkas di situ.

Sementara itu, kemudahan tempat makan turut disediakan di kawasan sekitar dengan terdapat beberapa meja dan bangku kayu siap dengan peneduh daripada atap rumbia.



Namun, suasana kebersihan sekitar agak kurang dititk beratkan oleh pihak penganjur di mana anjing-anjing liar berkeliaran di bawah meja mencari makanan ketika pengunjung sedang menikmati makanan.

Sedikit sebanyak ini menjejaskan kebersihan kawasan sekitar, pelbagai virus bawaan anjing liar mungkin boleh merebak kepada pengunjung sekiranya perkara ini tidak dipedulikan.

Pihak berwajib seharusnya peka akan perkara ini, ramai pengunjung yang beragama Islam agak kurang selesa dengan kehadiran anjing liar di kawasan menjual makanan seperti itu walaupun harga makanan yang dijual agak berpatutan.



Keghairahan untuk menikmati makanan simple yang dimasak secara ringkas dan mod bercuti akan menjadi hambar akibat persekitaran yang kurang selesa itu –
D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang



Kongsikan...

NASI LEMAK PINK, SAMBAL MERAH…

Kongsikan...
Nasi Lemak Pink

Mata terpandang nasi berwarna pink atau merah jambu dalam almari kaca sebuah restoran di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Menarik sekali warnanya, maklumlah selama ini hanya biasa melihat Nasi Kerabu, Nasi Minyak dan Nasi Hujan Panas sahaja yang bukan berwarna putih.

Apabila menghampiri almari berkenaan, ternyata sekali ianya adalah nasi lemak berwarna pink. Jarang sekali orang menjual nasi lemak sedemikian, namun tiada apa pun kelebihannya.

Rasa nasi lemak berkenaan tetap sama, masih menggunakan santan sebagai bahan asas masakan dan begitu juga lauk-pauknya.

Walaupun warnanya berbeza dengan nasi lemak biasa iaitu putih tetapi sambalnya tetap sama warnanya.

Mana mungkin untuk menukar warna sambal yang sememangnya merah kepada pink kecuali cilinya bukan berwarna merah.

Sambal Ikan Bilis

Sebenarnya, apa-apa warna sekalipun nasi lemak itu, ianya bergantung kepada sejauh mana sedap sambalnya. Sambal merupakan kuah yang digaul bersama nasi dan dimakan bersama lauk-pauk lain yang juga berasaskan sambal.

Sebelum lauk-pauk lain dimasak seperti ikan bilis, sotong dan kerang, sambal tumis perlu disediakan terlebih dahulu.

Bahan asas untuk membuat sambal tumis pula ialah cili kering, bawang merah dan bawang putih. Ketiga-tiga bahan ini hendaklah dikisar dan ditumis untuk tempoh yang agak lama.

Proses inilah yang tidak sanggup dilalui oleh sesetengah individu ketika membuat nasi lemak walaupun dia seorang yang pandai memasak. Ianya agak rumit bagi memastikan sambal tumis yang dihasilkan betul-betul sedap.

Nasi Lemak Putih

Tidak hairanlah baru-baru ini Chef Wan mengutuk sambal tumis yang disediakan oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan di lobi menunggu ‘premier lounge’ sebelum berlepas ke Bangkok dari KLIA.

Menurut Chef Wan, sambal tumisnya cair dan menjijikan, malah dia sanggup terajang tukang masak yang menyediakan sambal tumis tersebut dan tidak membenarkan masuk dapur sekiranya beliau merupakan ketua chef di situ.

Sambal tumis berkenaan boleh merosakkan imej masakan Melayu dan nasi lemak itu sendiri, kata Chef Wan lagi.

Tidak ramai daripada masyarakat hari ini tahu bagaimana hendak membuat sambal nasi lemak yang betul-betul sedap. Makumlah budaya masyarakat hari ini yang lebih suka makan di kedai daripada memasak sendiri di rumah.

Sambal Ikan Bilis Ibu Sambal

Sebenarnya membuat sambal tumis nasi lemak ini bukan susah sangat, malah di pasaran telah ada terjual sambal tumis yang siap dimasak. Cuma bergantung kepada kita untuk memilih jenama yang sedap.

Baru-baru ini kami ada membuat sambal ikan bilis untuk dimakan dengan nasi lemak menggunakan ibu sambal.

Cukup senang dan mudah, tumis satu biji Bawang Holland, kemudian masukkan 3 sudu besar ibu sambal dan sedikit air. Kacau hingga sebati sebelum masukkan 2 genggam ikan bilis yang sudah digoreng. – D’APBROZE


Rujuk Video Masak Telor Sambal

 Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang







Kongsikan...

10 PAKET KUEY TEOW HASILKAN PULANGAN RM201

Kongsikan...

Nampak sedap!!! Warnanya pun memang mengiurkan… Begitulah tekak orang kita bila melihat makanan, warna yang menarik pasti sedap rasanya. Bagi peminat kuey teow goreng warna memainkan peranan penting, sekiranya pudar maka kurang pecah air liurnya.

Kuey Teow Kerang, satu menu yang mendapat sambutan di kalangan masyarakat kita. Makanan ini senang didapati di pasar-pasar malam atau di kaki-kaki lima kedai yang dimasak mengikut pesanan pelanggan.

Tidak kurang juga yang sanggup beratur panjang semata-mata untuk membelinya walaupun hanya sebungkus. Tak sah, menikmati Kuey Teow Kerang tanpa membawa balik cili jeruk hijau yang dipotong.

Baru-baru ini kami bercadang untuk memasak Kuey Teow Kerang bagi merai kawan-kawan anak yang datang beraya di rumah . Masanya agak singkat dan kebetulan pula kami agak sibuk dengan undangan rumah terbuka Hari Raya Idilfitri.

Keputusan diambil untuk menggunakan ibu sambal yang dijual di pasaran bagi memasak kuey teow tersebut. Lalu kami menyediakan bahan-bahan iaitu 10 paket kuey teow seberat 450gm setiap satu, 2 paket isi kerang, daun kucai, sayur toge dan 1 botol ibu sambal.

Setelah bahan-bahan tersedia kami mula menggoreng, kami rasa terkejut masa yang diambil untuk menyiapkan Kuey Teow Kerang itu kira-kira 10 minit sahaja.

Sungguh mudah dan cepat apabila menggunakan ibu sambal, masa tidak terluang begitu sahaja untuk mengupas bawang merah, bawang putih dan cili kering. Lebih menarik lagi, kami tidak perlu lagi kisar dan tumis bahan-bahan tersebut.

Demonstrasi video: 1 paket kuey teow 1 sudu ibu sambal 

Tenyata ianya merupakan satu fenomena baru dalam dunia masakan bagi mereka yang kesuntukan masa. Malah ibu sambal ini boleh dijadikan bahan masakan untuk mereka yang berhajat untuk berniaga Kuey Teow Kerang bagi mencari pendapatan sampingan.

Apa tidaknya, 10 paket kuey teow (4.5 kg) baru RM10, 2 paket isi kerang RM15, daun kucai RM4, sayur toge RM4 dan 1 botol ibu sambal RM16. Kesemuanya berjumlah RM49.

Satu paket kuey teow boleh menghasilkan 5 pinggang Kuey Teow Kerang yang boleh dijual dengan harga RM5 sepinggang. Kalau 10 paket bermakna 50 pinggang, didarab dengan RM5 bersamaan dengan RM250 hasil jualan. Jikalau di tolak dengan kos bahan mentah RM49, masih ada untung kasar RM201.

Wah!!! Lumayan juga pendapatannya, bagi mereka yang tercari-cari perniagaan ringkas, mudah dan menguntungkan, inilah peluangnya. Hanya perlu cari lokasi yang strategik, mulakan secara kecil-kecilan. Insha Allah… Di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

NASI GORENG RINGKAS, PENYELAMAT PERTENGAHAN BULAN…

Kongsikan...

Sebut saja nasi goreng, pasti ramai yang tahu, malah kanak-kanak pun bila ditanya nak makan apa? Jawapan yang keluar daripada mulut mereka ialah NASI GORENG, begitulah sinonimnya makanan berkenaan di kalangan masyarakat kita.

“Nak makan apa ya hari ini, tengok lauk pun dah jemu. Hari-hari tengok benda sama jerrrr… Aaaaa nasi goreng laaa hari ini”, itulah yang selalu kedengaran bila tiada banyak pilihan terutama kepada mereka yang selalu makan di kedai.

Nasi goreng menjadi penyelamat kepada perut yang kelaparan, terutama sekali bila masuk tengah bulan. Sebab itulah setiap restoran atau warung yang menjual masakan panas, tidak sah kalau tidak mepamerkan menu nasi goreng, macam-macam menu nasi goreng yang disediakan.

Begitulah popularnya menu nasi goreng ini, ada sesetengah warung hanya menjual makanan bergoreng sahaja tetapi pelanggannya memenuhi setiap meja di sepanjang kaki lima, bandar-bandar besar setiap malam.

Tidak kira tua, muda, miskin dan kaya pasti menyukainya. Begitulah hebatnya menu ini sehingga menjadi makanan kegemaran masyarakat di Asia Tenggara. Mana saja kita pergi, memang mudah untuk mendapatkan nasi goreng.

Di sebalik kepopularitinya, tidak ramai yang tahu cara paling senang menyediakan nasi goreng yang ringkas dan sedap.

“Sebenarnya, nasi goreng ringkas ni…10 minit jerrr, dah boleh dihidangkan untuk 5 orang… Tiada masa untuk sediakan sarapan atau memasak bukan lagi alasan… Anak-anak dan suami pasti sukakannya…”, kata salah seorang tukang masak yang enggan dikenali.

Mari kita tengok bagaimana menyediakannya. Bahan-bahannya, 5 pinggang nasi putih, isi ayam, 2 biji telor, sayur-sayuran ikut cita rasa, 2 sudu besar sambal tumis. Kicap, garam serta gula secukup rasa.

Panaskan sambal tumis, masukkan isi ayam, telor dan kacau sehingga sebati. Kemudian masukkan sayur-sayuran, garam dan gula. Tambah sedikit air dan kicap, akhir sekali masukkan nasi. Kacau sehingga sebati.

Sungguh senang, ringkas dan mudah, rujuk tutorial video untuk lebih memahaminya. Selamat mencuba menu nasi goreng istimewa…– D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

LEKA MENIKMATI SALMON…BUMBUNG KERETA MEMBEKU…

Kongsikan...



Kelibat ikan-ikan salmon sepanjang satu hingga dua meter menyambar palet di permukaan air merupakan tarikan utama mereka yang berkunjung ke pusat ternakan High Country Salmon di Twizel, New Zealand. Lantas membuat kami berfikir bagaimana untuk memasaknya dengan cara mudah dan ringkas ketika dalam perjalanan.

Kebiruan air Tasik Wairepo Arm yang menempatkan sangkar-sangkar salmon juga memukau pandangan mata. Ditambah pula dengan hamparan permaidani putih pada puncak pergunungan Mt Cook di pulau selatan itu, menjadi satu tarikan kepada pencinta alam yang berkunjung ke sini pada musim sejuk dari bulan Jun hingga Ogos.

Gambar : Google

Kami singgah di sini, selepas pemanduan kira-kira satu jam dari Tekapo menuju ke Wanaka setelah menginap selama dua malam di situ.

Ketika berada di atas platfom kayu di dalam tasik, kelihatan ramai pelancong memberi makan ikan salmon di sebuah kolam khas mengunakan palet yang disediakan secara percuma.

Selepas terhibur dengan gelagat salmon menyambar palet di permukaan air, pelancong-pelancong mengambil kesempatan menikmati makanan yang berasaskan salmon di kafe terapung yang boleh menempatkan kira-kira 100 pengunjung pada satu-satu masa.

Kami turut beratur memesan makanan ringkas iaitu empat burger salmon dan masing-masing satu kari salmon bersama nasi dan mee sup salmon. Harganya agak berpatutan, di mana kami membayar NZ$60 (RM180) untuk enam pesanan berkenaan.

Sebelum meneruskan perjalanan kami turut membeli empat keping isi ikan salmon segar berharga NZ$53 (RM159) untuk dipanggang secara ringkas dan mudah menggunakan ibu sambal yang dibawa khas dari Malaysia.

Sesampainya di motel penginapan kami di Wanaka jam menunjukkan pukul 7 malam dan suhu mencecah negatif 1 darjah selsius. Perjalanan sejauh 201 km selama empat jam itu sungguh memenatkan kerana kami singgah di beberapa tempat menarik iaitu Tasik Pukaki, High Country Salmon, Clay Cliff dan Lindis Pass.

Oleh kerana perut mula terasa lapar, kami bergegas ke dapur motel berkenaan untuk memasak nasi dan memanggang ikan salmon yang dibawa bersama. Wah!!! Isi salmon yang segar dan berkilat itu, baunya harum semerbak bila disapu dengan ibu sambal.

Malah ada di antara penghuni lain terutamanya ‘Mat Saleh’ yang sedang menyediakan makanan berpaling ke arah kami ketika salmon berkenaan diperat. Setelah selesai disapu kami terus memasukkan salmon itu ke dalam ketuhar selama kira-kira 20 minit.

Ternyata salmon segar itu menjadi bertambah manis apabila ibu sambal berkenaan sebati dengan isi salmon tadi. Kepingan isinya yang pejal membuatkan kami leka menikmatinya tanpa menyedari air yang melekat pada bumbung kenderaan kami mula membeku menjadi ais.

Sesungguhnya kombinasi salmon segar bersama ibu sambal yang dimasak secara ringkas dan mudah, membuat kami lupa sejenak cuaca yang semakin sejuk di Wanaka sehingga mencecah negatif tiga darjah selsius. – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

TIP MUDAH MEMBELI MAKANAN MENTAH HALAL DI NEW ZEALAND

Kongsikan...

Menyediakan makanan halal yang ringkas dan mudah adalah satu keperluan apabila melancong ke luar negara bagi yang beragama Islam. Ianya bukan perkara yang sukar seandainya kita telah membuat persediaan yang lebih awal sebelum berangkat.

Kebanyakan negara-negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam makanan mentah seperti ayam dan daging yang dijual di pasar raya adalah tidak halal.



Kalau ada pun agak sukar bagi kita untuk mengenali jenama-jenama yang mendapat kelulusan halal kerana sesetengah pasar raya tidak menyediakan rak khas yang bertanda halal.

Ketika melancong di New Zealand selama lebih tiga minggu, kami dapati tidak semua pasar raya menyediakan rak khas halal walaupun berkunjung ke pasar raya yang sama di lokasi yang berbeza. 

Contohnya Pasar Raya Park N’ Save di Mt. Albert, Auckland, ada menyediakan rak halal sedangkan di Taupo tidak pula menyediakannya dan begitu juga di bahagian selatan walaupun di pasar raya yang sama.

Oleh itu, cara yang paling mudah ialah dengan mengenal pasti jenama yang mendapat pengiktirafan halal daripada New Zealand Islamic Development Trust (NZIDT).

Antara jenama yang kami guna ialah TEGEL yang mengeluarkan ayam proses mentah dan pelbagai produk berasaskan ayam. Selain itu ianya juga turut menjual ayam panggang yang telah sedia untuk dimakan. Jenama ini agak senang dibeli di semua pasar raya seluruh New Zealand.

Selain itu, jenama BRINKS juga merupakan satu lagi syarikat yang mengeluarkan ayam proses halal tetapi ianya hanya boleh diperolehi di sekitar Auckland sahaja. Anda juga boleh merujuk naskah yang dikeluarkan oleh Pelancongan New Zealand tentang panduan halal: http://production-editors.newzealand.com/travel/library/z76702_1.pdf

Kesimpulannya mengguna makanan dan barangan halal amat penting dalam kehidupan kita seharian. Mencari yang halal itu merupakan satu kewajipan bagi kita semua walaupun dalam menyediakan makanan ringkas semasa berada di luar negara – D’APBROZE

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

CARA PALING MUDAH MASAK AYAM PANGGANG BUTTER

Kongsikan...

Ayam panggang simple tapi spesial ini cuma 15 minit jer siap. Pasti menjilat jari… Bahan-bahannya, 1 kg. kepak ayam, 80 gm butter, 2 sudu besar madu, 1 setengah sudu besar Ibu Sambal D’Apbroze & garam secukup rasa.

Panaskan butter, kemudian masukkan madu dan kacau sehingga sebati. Masukkan garam dan ibu sambal, kacau biar sebati. Masukkan kepak ayam kemudian padamkan api dapur.

Akhir sekali panggang kepak yang telah digaul dengan butter tadi selama 15 minit.

Selamat mencuba…

Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat. 5 Minit Jer Siap! Lebih 20 Variasi masakan. Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...
Scroll To Top