10 PAKET KUEY TEOW HASILKAN PULANGAN RM201

Kongsikan...

Nampak sedap!!! Warnanya pun memang mengiurkan… Begitulah tekak orang kita bila melihat makanan, warna yang menarik pasti sedap rasanya. Bagi peminat kuey teow goreng warna memainkan peranan penting, sekiranya pudar maka kurang pecah air liurnya.

Kuey Teow Kerang, satu menu yang mendapat sambutan di kalangan masyarakat kita. Makanan ini senang didapati di pasar-pasar malam atau di kaki-kaki lima kedai yang dimasak mengikut pesanan pelanggan.

Tidak kurang juga yang sanggup beratur panjang semata-mata untuk membelinya walaupun hanya sebungkus. Tak sah, menikmati Kuey Teow Kerang tanpa membawa balik cili jeruk hijau yang dipotong.

Baru-baru ini kami bercadang untuk memasak Kuey Teow Kerang bagi merai kawan-kawan anak yang datang beraya di rumah . Masanya agak singkat dan kebetulan pula kami agak sibuk dengan undangan rumah terbuka Hari Raya Idilfitri.

Keputusan diambil untuk menggunakan ibu sambal yang dijual di pasaran bagi memasak kuey teow tersebut. Lalu kami menyediakan bahan-bahan iaitu 10 paket kuey teow seberat 450gm setiap satu, 2 paket isi kerang, daun kucai, sayur toge dan 1 botol ibu sambal.

Setelah bahan-bahan tersedia kami mula menggoreng, kami rasa terkejut masa yang diambil untuk menyiapkan Kuey Teow Kerang itu kira-kira 10 minit sahaja.

Sungguh mudah dan cepat apabila menggunakan ibu sambal, masa tidak terluang begitu sahaja untuk mengupas bawang merah, bawang putih dan cili kering. Lebih menarik lagi, kami tidak perlu lagi kisar dan tumis bahan-bahan tersebut.

Demonstrasi video: 1 paket kuey teow 1 sudu ibu sambal 

Tenyata ianya merupakan satu fenomena baru dalam dunia masakan bagi mereka yang kesuntukan masa. Malah ibu sambal ini boleh dijadikan bahan masakan untuk mereka yang berhajat untuk berniaga Kuey Teow Kerang bagi mencari pendapatan sampingan.

Apa tidaknya, 10 paket kuey teow (4.5 kg) baru RM10, 2 paket isi kerang RM15, daun kucai RM4, sayur toge RM4 dan 1 botol ibu sambal RM16. Kesemuanya berjumlah RM49.

Satu paket kuey teow boleh menghasilkan 5 pinggang Kuey Teow Kerang yang boleh dijual dengan harga RM5 sepinggang. Kalau 10 paket bermakna 50 pinggang, didarab dengan RM5 bersamaan dengan RM250 hasil jualan. Jikalau di tolak dengan kos bahan mentah RM49, masih ada untung kasar RM201.

Wah!!! Lumayan juga pendapatannya, bagi mereka yang tercari-cari perniagaan ringkas, mudah dan menguntungkan, inilah peluangnya. Hanya perlu cari lokasi yang strategik, mulakan secara kecil-kecilan. Insha Allah… Di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya. – D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

NASI GORENG RINGKAS, PENYELAMAT PERTENGAHAN BULAN…

Kongsikan...

Sebut saja nasi goreng, pasti ramai yang tahu, malah kanak-kanak pun bila ditanya nak makan apa? Jawapan yang keluar daripada mulut mereka ialah NASI GORENG, begitulah sinonimnya makanan berkenaan di kalangan masyarakat kita.

“Nak makan apa ya hari ini, tengok lauk pun dah jemu. Hari-hari tengok benda sama jerrrr… Aaaaa nasi goreng laaa hari ini”, itulah yang selalu kedengaran bila tiada banyak pilihan terutama kepada mereka yang selalu makan di kedai.

Nasi goreng menjadi penyelamat kepada perut yang kelaparan, terutama sekali bila masuk tengah bulan. Sebab itulah setiap restoran atau warung yang menjual masakan panas, tidak sah kalau tidak mepamerkan menu nasi goreng, macam-macam menu nasi goreng yang disediakan.

Begitulah popularnya menu ini, ada sesetengah warung hanya menjual makanan bergoreng sahaja tetapi pelanggannya memenuhi setiap meja di sepanjang kaki lima, bandar-bandar besar setiap malam.

Tidak kira tua, muda, miskin dan kaya pasti menyukainya. Begitulah hebatnya menu ini sehingga menjadi makanan kegemaran masyarakat di Asia Tenggara. Mana saja kita pergi, memang mudah untuk mendapatkannya.

Di sebalik kepopularitinya, tidak ramai yang tahu cara paling senang menyediakan nasi goreng yang ringkas dan sedap.

“Sebenarnya, nasi goreng ringkas ni…10 minit jerrr, dah boleh dihidangkan untuk 5 orang… Tiada masa untuk sediakan sarapan atau memasak bukan lagi alasan… Anak-anak dan suami pasti sukakannya…”, kata salah seorang tukang masak yang enggan dikenali.

Mari kita tengok bagaimana menyediakannya. Bahan-bahannya, 5 pinggang nasi putih, isi ayam, 2 biji telor, sayur-sayuran ikut cita rasa, 2 sudu besar sambal tumis. Kicap, garam serta gula secukup rasa.

Panaskan sambal tumis, masukkan isi ayam, telor dan kacau sehingga sebati. Kemudian masukkan sayur-sayuran, garam dan gula. Tambah sedikit air dan kicap, akhir sekali masukkan nasi. Kacau sehingga sebati.

Sungguh senang, ringkas dan mudah, rujuk tutorial video untuk lebih memahaminya. Selamat mencuba…– D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

LEKA MENIKMATI SALMON, TIDAK SEDAR BUMBUNG KERETA MEMBEKU…

Kongsikan...



Kelibat ikan-ikan salmon sepanjang satu hingga dua meter menyambar palet di permukaan air merupakan tarikan utama mereka yang berkunjung ke pusat ternakan High Country Salmon di Twizel, New Zealand. Lantas membuat kami berfikir bagaimana untuk memasaknya dengan cara mudah dan ringkas ketika dalam perjalanan.

Kebiruan air Tasik Wairepo Arm yang menempatkan sangkar-sangkar salmon juga memukau pandangan mata. Ditambah pula dengan hamparan permaidani putih pada puncak pergunungan Mt Cook di pulau selatan itu, menjadi satu tarikan kepada pencinta alam yang berkunjung ke sini pada musim sejuk dari bulan Jun hingga Ogos.

Gambar : Google

Kami singgah di sini, selepas pemanduan kira-kira satu jam dari Tekapo menuju ke Wanaka setelah menginap selama dua malam di situ.

Ketika berada di atas platfom kayu di dalam tasik, kelihatan ramai pelancong memberi makan ikan salmon di sebuah kolam khas mengunakan palet yang disediakan secara percuma.

Selepas terhibur dengan gelagat salmon menyambar palet di permukaan air, pelancong-pelancong mengambil kesempatan menikmati makanan yang berasaskan salmon di kafe terapung yang boleh menempatkan kira-kira 100 pengunjung pada satu-satu masa.

Kami turut beratur memesan makanan ringkas iaitu empat burger salmon dan masing-masing satu kari salmon bersama nasi dan mee sup salmon. Harganya agak berpatutan, di mana kami membayar NZ$60 (RM180) untuk enam pesanan berkenaan.

Sebelum meneruskan perjalanan kami turut membeli empat keping isi ikan salmon segar berharga NZ$53 (RM159) untuk dipanggang secara ringkas dan mudah menggunakan ibu sambal yang dibawa khas dari Malaysia.

Sesampainya di motel penginapan kami di Wanaka jam menunjukkan pukul 7 malam dan suhu mencecah negatif 1 darjah selsius. Perjalanan sejauh 201 km selama empat jam itu sungguh memenatkan kerana kami singgah di beberapa tempat menarik iaitu Tasik Pukaki, High Country Salmon, Clay Cliff dan Lindis Pass.

Oleh kerana perut mula terasa lapar, kami bergegas ke dapur motel berkenaan untuk memasak nasi dan memanggang ikan salmon yang dibawa bersama. Wah!!! Isi salmon yang segar dan berkilat itu, baunya harum semerbak bila disapu dengan ibu sambal.

Malah ada di antara penghuni lain terutamanya ‘Mat Saleh’ yang sedang menyediakan makanan berpaling ke arah kami ketika salmon berkenaan diperat. Setelah selesai disapu kami terus memasukkan salmon itu ke dalam ketuhar selama kira-kira 20 minit.

Ternyata salmon segar itu menjadi bertambah manis apabila ibu sambal berkenaan sebati dengan isi salmon tadi. Kepingan isinya yang pejal membuatkan kami leka menikmatinya tanpa menyedari air yang melekat pada bumbung kenderaan kami mula membeku menjadi ais.

Sesungguhnya kombinasi salmon segar bersama ibu sambal yang dimasak secara ringkas dan mudah, membuat kami lupa sejenak cuaca yang semakin sejuk di Wanaka sehingga mencecah negatif tiga darjah selsius. – D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

TIP MUDAH MEMBELI MAKANAN MENTAH HALAL DI NEW ZEALAND

Kongsikan...

Menyediakan makanan halal yang ringkas dan mudah adalah satu keperluan apabila melancong ke luar negara bagi yang beragama Islam. Ianya bukan perkara yang sukar seandainya kita telah membuat persediaan yang lebih awal sebelum berangkat.

Kebanyakan negara-negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam makanan mentah seperti ayam dan daging yang dijual di pasar raya adalah tidak halal.



Kalau ada pun agak sukar bagi kita untuk mengenali jenama-jenama yang mendapat kelulusan halal kerana sesetengah pasar raya tidak menyediakan rak khas yang bertanda halal.

Ketika melancong di New Zealand selama lebih tiga minggu, kami dapati tidak semua pasar raya menyediakan rak khas halal walaupun berkunjung ke pasar raya yang sama di lokasi yang berbeza. 

Contohnya Pasar Raya Park N’ Save di Mt. Albert, Auckland, ada menyediakan rak halal sedangkan di Taupo tidak pula menyediakannya dan begitu juga di bahagian selatan walaupun di pasar raya yang sama.

Oleh itu, cara yang paling mudah ialah dengan mengenal pasti jenama yang mendapat pengiktirafan halal daripada New Zealand Islamic Development Trust (NZIDT).

Antara jenama yang kami guna ialah TEGEL yang mengeluarkan ayam proses mentah dan pelbagai produk berasaskan ayam. Selain itu ianya juga turut menjual ayam panggang yang telah sedia untuk dimakan. Jenama ini agak senang dibeli di semua pasar raya seluruh New Zealand.

Selain itu, jenama BRINKS juga merupakan satu lagi syarikat yang mengeluarkan ayam proses halal tetapi ianya hanya boleh diperolehi di sekitar Auckland sahaja. Anda juga boleh merujuk naskah yang dikeluarkan oleh Pelancongan New Zealand tentang panduan halal: http://production-editors.newzealand.com/travel/library/z76702_1.pdf

Kesimpulannya mengguna makanan dan barangan halal amat penting dalam kehidupan kita seharian. Mencari yang halal itu merupakan satu kewajipan bagi kita semua walaupun dalam menyediakan makanan ringkas semasa berada di luar negara – D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang

 

 

Kongsikan...

CARA PALING MUDAH MASAK AYAM PANGGANG BUTTER

Kongsikan...

 

Ayam panggang simple tapi spesial ini cuma 15 minit jer siap. Pasti menjilat jari… Bahan-bahannya, 1 kg. kepak ayam, 80 gm butter, 2 sudu besar madu, 1 setengah sudu besar Ibu Sambal D’Apbroze & garam secukup rasa.

Panaskan butter, kemudian masukkan madu dan kacau sehingga sebati. Masukkan garam dan ibu sambal, kacau biar sebati. Masukkan kepak ayam kemudian padamkan api dapur.

Akhir sekali panggang kepak yang telah digaul dengan butter tadi selama 15 minit.

Selamat mencuba…

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang

 

 

Kongsikan...

10 TIP MENGHILANGKAN TANGAN PANAS ATAU ‘PIJAR’ AKIBAT CILI

Kongsikan...

Membuang tangkai cili menggunakan tangan sudah menjadi rutin kebiasaan kaum ibu pada suatu masa dulu. Tangan tersebut turut menghayung batu lesong atau memusing batu pengisar yang agak berat untuk melumatkan cili-cili tersebut sebagai bahan masakan.

Malah tangan itu jugalah yang turut membesarkan anak-anak dan mungkin salah seorangnya adalah kita.

Sekarang semua nak cepat, masak pun nak cepat… Begitulah senario hari ini, apabila orang perempuan mula sibuk dengan tugasan harian, ada yg makan gaji, berniaga, berpersatuan, berpolitik dan lain-lain lagi.

Kerja-kerja mengasingkan tangkai cili tersebut sudah jarang dilakukan oleh generasi sekarang kerana ramai antara kita yang lebih suka makan di luar berbanding memasak di rumah.

Kalau masih ada pun hanya cuma segelintir yang masih berbuat demikian. Itupun ramai yang bersungut.

 “Ah memotong, blend tu nak kena curik masa, sebab jagakan si kecik ni. Kalau buat nye dia poo poo ke, alamak pijau la montot dia…”

“Aku paling tak suka potong cili. Tak kira la cili kering ke cili merah.Tangan jenis cepat pijar”.

“Saya sejak ada anak kecik ni pakai cili boh saja..tak ada masa nak potong…blend cili…cepat pun cepat…masak jadi…hahaha…orang pemalas gini laaa…disebabkan dah ada anak sorang dan mengandung pulak ni…badan memang tak larat…so pilihan yang ada cuma cili boh sajer…rasa memang kurang sikit la..”

“Kalau baru nak potong, rebus, blend, kadang lambat jadinya…kena standby jalan shortcut bila time terdesak…hehe..” 

“Bila ada baby ni saya tak suka sangat nak pegang cili…sebab takut terkena panas…ke apa…risau sangat kena kat baby…”


Itulah antara rungutan apabila bercakap bab cili ini, masing-masing ada alasan sendiri.

Sebenarnya ada beberapa panduan untuk mengatasi masalah yang banyak diperkatakan itu, bukannya payah sangat kalau kena caranya.

Mari kita tengok cara untuk menghilangkan tangan panas atau pijar apabila menyiang cili. Ianya adalah amalan yang dilakukan sejak zaman dahulu lagi.

GARAM/GULA
Ambil sedikit garam atau gula, kemudian lumurkannya pada seluruh tangan. Biarkan selama lima (5) minit, kemudian bilas dengan air paip. Selain itu juga garam atau gula boleh juga dimasukkan ke dalam bekas mengandungi air suam. Kemudian rendam kedua-dua belah tangan sehingga rasa panas dan pijar itu hilang.

BERAS
Satu lagi petua ialah memasukkan tangan yang telah dibersih ke dalam tong beras. Biarkan tangan tenggelam di dalam beras sehingga tangan tersebut berasa lega. Untuk pengetahuan suhu beras di dalam tong ini agak panas sehingga habanya meresap ke tangan. Orang zaman dulu kalau nak peram buah agar cepat masak, mereka akan masukan dalam tong beras.

MINYAK MASAK 
Lumurkan sedikit minyak masak dan gosokan pada bahagian tangan sehingga rasa panas itu hilang. Petua ini selalu diamalkan oleh orang-orang zaman dahulu.

HAMPAS KELAPA
Ramas tangan dalam hampas kelapa sehingga rasa panas atau pijar itu hilang.

ASAM JAWA
Rendam tangan dalam bekas berisi air asam jawa sehingga rasa panas atau pijar itu hilang.

SUSU PEKAT MANIS
Masukkan sedikit susu pekat manis ke dalam bekas, kemudian lumur pada tangan yang panas atau pijar itu sehingga ianya beransur pulih. Susu yang sejuk dari peti ais lagi elok.

HABA PANAS
Hala tangan ke api dapur yang sedang menyala, biarkan haba panas itu meresap. Kemudian bersihkan tangan tersebut dengan air paip yang mengalir.

LOGAM
Tangan yang panas atau pijar boleh juga digosokkan pada permukaan logam seperti besi sinki atau sudu. Selepas beberapa minit alirkan air ke atas tangan. Lakukan beberapa kali sehingga rasa panas atau pijar hilang.

AIS
Masukkan ketulan ais kedalam bekas berisi air, kemudian rendam tangan beberapa kali sehingga rasa panas atau pijar hilang.

SARUNG TANGAN
Tip yang terakhir sekali ialah menggunakan sarung tangan semasa mengasingkan tangkai cili. Apa-apa jenis sarung tangan pun boleh samada kain, getah atau plastik. 

Selamat mencuba…

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

CARA PALING RINGKAS & MUDAH BUAT KUAH LAKSA PENANG YANG SEDAP…

Kongsikan...

Laksa Penang merupakan salah satu makanan tradisional  yang digemari oleh setiap lapisan masyarakat Malaysia tidak kira Melayu, Cina atau India.

Ianya juga di sebut sebagai Asam Laksa bagi sesetengah masyarakat Cina. Mereka percaya makanan ini berasal dari negara China yang dibawa masuk oleh nenek moyang mereka ke Tanah Melayu untuk bekerja di lombong bijih timah pada satu masa dulu.

Hakikatnya Laksa Penang kini merupakan salah satu makanan popular masyarakat kita terutama di bahagian utara Semenanjung.  

Sesetengah generasi hari ini beranggapan ianya merupakan makanan yang agak sukar dan remeh untuk dimasak. Malah mereke beranggapan hanya generasi lama sahaja yang mampu membuat kuat Laksa Penang yang sedap.


Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat kerana ramai daripada generasi sekarang tidak mahu mencubanya walhal cara memasaknya agak mudah sama seperti masakan ‘simple’ atau ringkas yang lain.

Mari kita masaknya untuk dinikmati bersama bersama keluarga, tidak perlu lagi memandu mencari kedai yang dikatakan paling sedap menjual Laksa Penang.

Bahan-bahannya, 1 kg ikan selayang, bunga kantang, daun kesum, sedikit belacan dan ibu sambal.

Cara memasaknya, mula-mula rebus ikan selayang kemudian kisar isinya sampai hancur. Panaskan lima (5) sudu ibu sambal, kemudian masukkan isi ikan yang telah dikisar. Masukkan 1.5 liter air dan kacau sehingga sebati. Masukkan sedikit belacan, daun kesum dan bunga kantang. Garam dan gula dimasukkan secukup rasa (rujuk video tutorial di bawah)

Kami yakin dalam masa 20 minit hidangan hidangan Laksa Penang yang ‘simple’ atau ringkas dan sedap sudah berada di atas meja. Anak-anak pasti tidak lagi bersungut, lamanya ibu memasak. Selamat mencuba. — D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

RM21 SEBIJI ROTI CANAI DI NEW ZEALAND…

Kongsikan...

Sambungan artikel sebelum…

Pemandangan bandar Auckland dari Viaduct Harbour

Selepas 9 jam lebih penerbangan terus dari KLIA kami berdua tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland, jam 12.30 pagi waktu tempatan, 21 Oktober, 2017. Kami hanya membawa 3 bagasi sahaja iaitu dua pakaian, manakala satu lagi berisi makanan segera, bahan-bahan untuk memasak dan sedikit ubat-ubatan seberat 7 kg.

Apabila hari siang kami menaiki kenderaan awam untuk menginap di City Lodge Accomodation, Vincent Street, Auckland. Bagi megalas perut mee segera adalah menu utama setibanya di situ.

Terdapat satu dewan makan besar yang turut menyediakan kemudahan memasak seperti dapur, periok, kuali, pinggang mangkok dan lain-lain lagi di tingkat paling bawah hotel berkenaan. Manakala di dalam bilik penginapan tersedia peti sejuk satu pintu sederhana besar.


Seorang pekerja hotel warga tempatan berdarah kacukan Filipina memberi sedikit penerangan mengenai bandar Auckland dan menghulurkan kami sekeping peta bagi memudahkan kami bergerak.   

Berpandukan peta yang diberi dan Google Maps, kami berjalan kaki sejauh kira-kira dua setengah kilometer menuju ke Forte Apartment, Symonds Street, untuk bertemu dengan anak lelaki yang belajar di Universiti Auckland. Pemergian ke Auckland sebenarnya dirahsiakan semata-mata untuk membuat satu kejutan.

Setelah bertemu dengan anak, kami dibawa berjalan sekitar pusat bandar dan singgah makan di sebuah medan selera, di Queen Street. Kawasan tersebut ada menjual pelbagai makanan Asia antaranya makanan halal Malaysia iaitu Gerai Uncle Man’s.

Pemandangan Sky Tower di Victoria Street pada pukul 8 malam waktu tempatan

Antara makanan yang terdapat di gerai itu ialah nasi lemak, nasi ayam, laksa, roti canai dan pelbagai masakan bergoreng. Kami membuat pesanan, masing-masing satu nasi lemak, nasi ayam dan nasi goreng. Bayaran dibuat sebelum makanan dihantar iaitu NZ$40 (RM120). Kami turut membuat pesanan tiga gelas teh tarik harganya NZ$21 (RM63). Setelah makanan yang dipesan itu tiba kami makan dengan penuh selera, maklumlah tidak menjamah nasi hampir satu setengah hari.

Roti canai yang dijual di situ dengan harga NZ$7 (RM21) menarik perhatian kami, apa tidaknya, ramai ‘mat salleh’ yang makan di gerai itu. Boleh dikatakan Gerai Uncle Man’s dan sebuah lagi gerai makanan Thai (tidak halal) menjadi tumpuan warga tempatan.

Pada sebelah malamnya pula perut kembali meminta-minta, nasi goreng sepinggan macam tidak mencukupi. Sekali lagi kami ke Karangahape Road tidak jauh dari City Lodge Accomodation tempat kami menginap. Macam biasalah harga untuk dua pinggang kue teow goreng NZ$28 (RM84).

Memang hati rasa puas bila dapat makan makanan yang megenyangkan, nak harapkan mee segera setiap hari, di Malaysia pun tekak jarang menelannya. Kami tidak kisah walaupun terpaksa membayar sejumlah itu untuk makanan yang ‘simple-simple’ atau ringkas. Kalau tidak sampai bila-bila pun kita tidak akan kenal tempat orang.


Cuma seperkara perlu dingat, apabila kita melancong ke negara orang, sudah pasti setiap saat yang kita lalui di sana perlu dimaksimakan aktivitinya kerana masanya agak terhad. Oleh itu ianya memerlukan kepada tenaga yang lebih, makan mesti cukup dan masa tidak terbuang begitu saja semata-mata ingin mencari restoran halal.

Atas kesedaran inilah kami mengambil keputusan pada hari kedua untuk membeli bahan mentah halal dan memasaknya sendiri. Kebetulan pula kami ada membawa enam botol ibu sambal untuk memasak menu yang biasa-biasa. Keesokan harinya, kami ke Pasar Raya PAK ‘n SAVE, Mt Albert, membeli sedikit bekalan untuk dimasak bersama pelajar-pelajar Malaysia dan selebihnya untuk bekalan kami sendiri.


Antara menu ‘simple-simple’ yang dimasak selama dua hari bersama mereka ialah kari kepala ikan salmon, gulai kambing, udang pedas, sambal ikan bilis, ayam pedas, udang kukus bertelor dan goreng sayur kacang.

Manakala makanan yang tidak cepat rosak seperti udang dan ayam pedas, sambal ikan bilis beserta nasi dimasukkan dalam bekas plastik sebelum kami menjelajah Pulau Utara pada hari keempat.

Putaruru Blue Spring

Pada sebelah pagi kami makan dengan secukupnya sebelum meneruskan perjalanan dengan kereta selama hampir tiga jam dari Auckland ke Putaruru Blue Spring. Tengaharinya selepas menjamah sedikit makanan kami terus memandu ke Huka Fall yang mengambil masa hampir dua jam. Setelah hampir dua jam menikmati pemandangan yang cantik di situ, hari sudah lewat petang.

Kami meneruskan perjalanan ke Tasik Taupo dan menginap di Camellia Court Motel dengan kadar sewa NZ$90 (RM270) untuk tiga orang. Pada sebelah malamnya bekalan makanan dipanaskan menggunakan ketuhar dan dapur yang tersedia ada di dewan makan untuk makan malam.

Bunga Tulip memenuhi pembahagi jalan di bandar Rotorua

Keesokan paginya sebelum keluar daripada motel tersebut, sekali lagi kami memanaskan makanan yang dibawa dan makan sepuasnya sebelum meneruskan perjalanan ke bandar Rotorua untuk melawat kawasan sekitar dan seterusnya ke Redwood Forest.

Pada sebelah tengahari kami teruskan pemanduan ke Matamata untuk melihat dari dekat Hobbiton Movie Set, hampir tiga jam kami berada di situ. Selepas itu pada lewat petang kami meneruskan perjalanan untuk kembali ke Auckland.

Hobbiton Movie Set

Sebelum berangkat pulang ke Malaysia sekali lagi kami memasak untuk beberapa pelajar Malaysia yang menetap di Forte Apartmen yang terletak bersebelahan dengan Universiti Auckland.
 
Perasaan gembira jelas terbayang di wajah mereka apabila menikmati masakan Malaysia. Malah ada yang terus balik ke apartmen selepas kelas tamat walaupun sejam selepas itu ada kelas lain pula. Mereka makan dengan penuh berselera walaupun makanan yang disediakan agak ‘simple’ dan ringkas. Sudah lama tidak menikmati makanan sebegini, itulah ungkapan yang keluar daripada mulut mereka.


Mee segera dan ibu sambal yang lebih kami hadiahkan kepada mereka sebelum berangkat pulang ke tanah air. Sesungguhnya peluang berada bersama mereka amat bermakna sekali. Mujurlah ibu sambal dibawa bersama sebagai bahan masakan. – D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang
Kongsikan...

7 TIPS MEMASAK BILA MELANCONG KE LUAR NEGARA…

Kongsikan...

Melancong bersama keluarga di luar negara merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan dan tidak akan dilupakan sekembalinya daripada bercuti nanti. Oleh itu perancangan yang rapi perlu dibuat sebelum berangkat terutamanya bagaimana untuk menyediakan makanan kepada semua ahli keluarga.

Sekiranya anda memilih destinasi negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam, persolan utama perlu difikirkan ialah makanan halal. Bukan senang untuk mendapatkan makanan halal di negara-negara sebegini, kalau ada pun harganya agak mahal berbanding dengan mata wang kita.

Tambahan pula untuk mencari tempatnya mungkin mengambil masa dan lokasinya pula mungkin agak jauh daripada tempat penginapan. Bagi anda yang tidak bercadang untuk menyediakan makanan sendiri, sebaiknya tempat penginapan yang dipilih berhampiran dengan masjid. Kawasan sekitarnya pasti ada menjual makanan halal terutamanya makanan Pakistan.

Manakala sekiranya anda memilih untuk menyediakan makanan sendiri, mungkin beberapa tip di bawah boleh dijadikan panduan:

  1. Sediakan satu (1) beg untuk mengisi makanan yang akan dibawa, sebaiknya jangan campurkan makanan tersebut dalam beg pakaian. Senaraikan barangan yang dibawa dalam sekeping kertas untuk memudahkan pihak keselamatan memeriksa barangan yang dibawa apabila meminta kita ikrarkan apa yang dibawa.
  2. Pastikan makanan yang dibawa ada maklumat ramuan/ingredients. Sesetengah negara amat peka akan perkara ini, kerana ada sesetengahnya tidak membenarkan beberapa produk luar dibawa masuk seperti contoh Australia dan New Zealand yang tidak membenarkan membawa masuk sebarang produk kekacang, tenusu, madu, pisang dan buah-buahan lain, bunga cengkih dan lain-lain lagi.
  3. Pastikan anda menempah penginapan yang berkonsepkan hotel apartmen, kebanyakannya penginapan sebegini menyediakan satu ruang khas untuk memasak dengan menyediakan pelbagai kemudahan seperti peti sejuk besar (dalam bilik), dewan makan dengan kemudahan dapur untuk memasak, periuk, kuali, dan lain-lain lagi.
  4. Setibanya tempat menginap, dapatkan maklumat mini market atau pasar raya yang menjual makanan mentah halal, juga bagaimana hendak ke sana.
  5. Dapatkan maklumat kedai serbaneka yang menjual barangan asia, kebanyakan kedai ini memaparkan papan tanda ‘Asian Store’ yang menjual pelbagai jenis makanan yang ada di Malaysia seperti beras, ikan bilis, rempah kari, santan segera, kicap dan lain-lain lagi produk keluaran negara kita.
  6. Bawa makanan segera seperti mee segera dan lain-lain yang mengcukupi sepanjang tempoh bercuti.
  7. Bawa bersama pes segera yang kandungan bahan utamanya ialah cili kering, bawang merah dan bawang putih untuk memudahkan kerja-kerja memasak seperti contoh ‘Ibu Sambal’. Oleh itu anda tidak perlu lagi membawa bahan mentah tersebut. Pastikan produk tersebut tertera ramuan/ingredients pada labelnya bagi memudahkan pihak berkuasa mendapat maklumat.

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda bila bercuti nanti, jadikan percutian ke luar negara bersama keluarga tersayang satu nostalgia yang cukup indah. Mungkin itulah kali pertama dan terakhir kita ke sana, manfaatkan peluang yang ada semaksima mungkin. Selamat bercuti…

Tunggu artikel seterusnya pengalaman menyediakan makanan ketika bercuti selama 12 hari di New Zealand, baru-baru ini. — D’APBROZE 

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...

CARA PALING MUDAH MASAK RENDANG…

Kongsikan...

Sebut saja RENDANG, pasti ramai yang beranggapan ianya merupakan makanan yang agak sukar dan remeh untuk dimasak. Satu stigma pada minda masyarakat kita hari ini, hanya generasi lama sahaja yang mampu memasaknya.

Apa tidaknya penyediaan bahan-bahannya amat rumit dan memasaknya mengambil masa yang lama. Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat kerana ramai daripada generasi sekarang tidak mahu mencubanya walhal cara memasaknya agak mudah sama seperti masakan ‘simple’ atau ringkas yang lain.

Mereka lebih sinonim dengan masakan barat yang dikatakan berprestij dan glamor. Sesetengah individu beranggapan rendang hanya boleh dinikmati sekali setahun sahaja iaitu pada musim perayaan.

Itupun kalau berkesempatan balik kampung, kalau tidak rendang hanya menjadi santapan mata apabila melihat gambar-gambar yang berkemungkinan diposkan oleh sanak saudara di media-media sosial.

Mari kita masaknya untuk dijadikan hidangan istimewa bersama keluarga pada pagi raya nanti. Pasti ianya tidak lengkap kalau tidak dimakan bersama lemang.

Bahan-bahannya, 1 ekor ayam saiz sederhana besar, ibu sambal, halia, lengkuas, kerisik, santan, serai, daun limau purut dan daun kunyit.

Cara memasaknya, mula-mula panaskan lima (5) sudu ibu sambal, kemudian masukkan hirisan halia, lengkuas dan kerisik, diikuti sedikit air. Kacau hingga sebati, kemudian masukkan satu (1) ekor ayam yang sudah dipotong.

Selepas itu masukkan daun limau purut, serai, santan dan daun kuncit. Biarkan ianya mendidih sehingga hampir kering. Garam dan gula dimasukkan secukup rasa (rujuk video tutorial di bawah).

Kami yakin dalam masa 20 minit hidangan rendang ayam akan berada di atas meja. Mudahnyaaa…Macam tak percaya jerrr…Cuba laaaa. Selamat mencuba — D’APBROZE

Ibu sambal adalah resipi berasaskan sambal bagi membantu surirumah dan mereka yang sentiasa sibuk dalam menyediakan makanan dengan lebih cepat. Tidak seperti sambal yang lain, ibu sambal mampu menghasilkan lebih 20 jenis masakan. Ketahui rahsia memasak paling mudah dan cepat dengan Klik Di sini Sekarang

 

Kongsikan...
Scroll To Top